fbpx

Nieuwsberichten

Eerstejaarsstudent Pepijn deelt zijn stage-ervaringen

210420 Interview Pepijn de Nie Joep v Nieuwenhuize website

Hooi, ik ben Pepijn de Nie, ik ben achttien jaar en ik zit in het eerste jaar van de voltijd. Op Thomas More Hogeschool begin je direct in het eerste jaar met stage en mijn ervaringen deel ik maar al te graag!

Wat vind je van stage lopen?
Ik vind mijn stage heel interessant, maar het is iets anders gelopen qua hoeveel ik heb kunnen doen i.v.m. de maatregelen door corona. Maar aan de andere kant voelde ik me wel direct een deel van het team, want de leerkrachten op de basisschool betrokken mij er goed bij! 

Mag je al veel lesjes geven?
Ik zou zeker al veel lessen mogen geven, maar ik moet het wel zelf vragen aan mijn mentor als ik meer lessen zou willen geven. Hij heeft natuurlijk ook gewoon een planning voor de leerlingen die dag voorbereid, dus dat zou dan in overleg met hem gaan. 

Is stage lopen anders dan dat je van tevoren verwacht had?
Eigenlijk is het wel een beetje wat ik verwacht had en je merkt direct dat sommige dingen anders zijn op verschillende scholen. In het eerste jaar van je studie loop namelijk je oriëntatiestage waardoor je op meerdere scholen gaat ondervinden wat je leuk vindt. Op de ene school mogen ze veel meer samenwerken dan op de andere school. Dat is aan het begin eventjes wennen alleen daar pas je je snel aan aan. 

Wat heb je tot nu toe het meeste geleerd tijdens het stage lopen?
Ik heb vooral geleerd om consequent te handelen. Kinderen kunnen heel makkelijk over je heen lopen, dus moet je duidelijk regels aangeven. Naast dat je consequent en duidelijk moet zijn, wil je toch dat de kinderen je leuk vinden, dus daar moet je een balans in vinden. 

Heb je nog tips voor de aankomende stagiairs? 
Wees jezelf op je stage en durf initiatief te nemen! De mentoren reageren daar juist heel enthousiast op!

Interview Marieke Hendriksen - master passend meesterschap

Marieke Hendriksen is ondersteuningscoördinator en teacher leader in de vmbo onderbouw van het Twents Carmel College (Oldenzaal). Na 20 jaar lesgeven aan vmbo-leerlingen, ligt haar focus nu op een goede begeleiding van vmbo’ers die extra ondersteuning nodig hebben. Hoe kom je samen met leerlingen én alle andere betrokkenen tot passend onderwijs? Om zich hierin te verdiepen, volgt zij de Master Passend Meesterschap, een tweejarige masteropleiding van de Marnix Academie in samenwerking met Thomas More Hogeschool en Driestar hogeschool. Marieke: “Een opleiding die mij heel wat eyeopeners oplevert!”

Lees het gehele artikel door op de foto te klikken! 

Marieke Hendriksen volgt master passend meesterschap marnix academie

Nationale Studenten Enquête (NSE) 2021

Wij vinden jouw mening als student belangrijk. Daarom doen wij ook dit jaar weer mee aan de Nationale Studenten Enquête (NSE); een groot landelijk onderzoek waarbij jij kan laten weten wat je goed vindt aan je opleiding en wat er beter kan. Geef je mening en bouw mee aan je eigen opleiding!

Wat vind je van de inhoud van de opleiding en de manier van toetsen en beoordelen? Hoe denk je over je docenten? Hoe tevreden ben je over de studiefaciliteiten? Hoe staat het met studie- en stagebegeleiding? Alle studenten van Thomas More ontvangen op maandag 18 januari 2021 een mail van Studiekeuze123 om deel te nemen. Voor de NSE 2021 is de vragenlijst een stuk korter gemaakt dan voorgaande jaren en beter afgestemd op actuele ontwikkelingen. Zo ben je maximaal 15 minuten bezig met invullen en zijn er dit jaar ook vragen over het online onderwijs.

Waarom is het invullen van de NSE belangrijk?

Door de NSE in te vullen, geef je feedback op het onderwijs en alle voorzieningen die wij je bieden. Met de resultaten kunnen we gerichte verbeteringen aanbrengen waar huidige en toekomstige studenten baat bij hebben. Bovendien zijn de resultaten waardevol in het keuzeproces van aankomende studenten. Laat je stem dus horen!

What’s in it for me?

De resultaten van de NSE zijn een waardevolle informatiebron. We kunnen bepalen waar we extra aandacht aan moeten besteden en bovendien helpt het studiekiezers bij hun studiekeuze. Daarnaast maak je, door het invullen van de NSE, ook kans op een Apple Macbook Air, een Sony Noise Cancelling Headphone, een Logitec muis & toetsenbord of een van de 400 Bol.com bonnen. Wil jij kans maken op een van deze prijzen? Laat dan van je horen en vul de NSE in!

Anonimiteit

Jouw privacy is enorm belangrijk. Daarom is de NSE zo georganiseerd dat je privacy gegarandeerd is. De resultaten worden verwerkt tot geanonimiseerde databestanden en zo gepresenteerd dat ze niet herleidbaar zijn naar jou als individu. Lees meer hierover op de website van Studiekeuze123.  

Van 18 januari tot en met 14 maart kun je je mening geven over je opleiding en onderwijsinstelling.

nse 2021 nl

Het onderwijs moet een veilige plek zijn om in alle vrijheid van elkaar te kunnen leren

Onderwijs Veilige plek website banner
 
Met afschuw hebben we de afgelopen weken het nieuws gevolgd waarin docenten een prominente rol hadden. Of liever gezegd: het lijdend voorwerp waren. Docenten krijgen het gevoel dat ze op eieren lopen en uit angst voor bedreigingen niet meer durven te zeggen of laten zien wat ze willen zeggen of laten zien. Dergelijke zelfcensuur hoort niet thuis in het onderwijs, maar is er wel, steeds vaker. De lijst van ‘gevoeligheden’ in de klas wordt groter, net als het aantal ‘meekijkers’ van buiten de klas. Daarbij gaat het niet alleen om een onderwerp als cartoons.

Als Rotterdamse onderwijsinstellingen vinden we dat alles getoond en gezegd mag worden, ingebed in de pedagogische en didactische visie van de onderwijsinstelling of opleiding. Voor de goede orde: niet alles moet getoond worden, alles mag getoond worden. Docenten hebben, in de context van het pedagogisch-didactisch ontwerp van hun opleiding, de vrijheid hun lessen naar eigen inzicht in te richten. Zonder censuur. Niet om te provoceren. Niet om een politiek statement te maken. Maar wel om jonge mensen te leren de complexe wereld van nu te duiden.

Van elkaar leren
Het onderwijs moet een veilige plek zijn waar we in alle vrijheid van elkaar kunnen leren. Een school is de ideale plek om je in een ander te verplaatsen, waar ruimte is voor ieders mening en om iemand anders zijn of haar denkbeelden te respecteren. Alleen in zo’n veilige omgeving kunnen studenten, docenten en andere medewerkers zich volledig ontplooien en hun talenten ontwikkelen.

Het onderwijs is tenslotte de plek waar we oefenen voor de samenleving, een kraamkamer van onze democratie en rechtsstaat, waar ruimte is voor verschil én dialogen over welk onderwerp dan ook. Puur om elkaar beter te leren begrijpen. We hoeven het niet met elkaar eens te zijn, het kan en zal schuren maar (dreigen met) geweld mag daar nooit het gevolg van zijn. Ook als die beelden of opvattingen schuren. Laat dit ook een oproep zijn aan alle mensen rondom onze leerlingen en studenten. Gun jonge mensen hun onderwijs.

We vullen dat in Rotterdam in op een inclusieve manier. Daarom hebben we de afgelopen jaren activiteiten opgezet die gericht zijn op een veilige werkomgeving respectvol feedback geven, het voorkomen van discriminatie en gevoelige onderwerpen bespreken. Uit het oogpunt van kansengelijkheid is hierbij de aandacht voor studenten in een minderheidspositie essentieel, op alle vlakken.

Manifest
Eerder dit jaar stelden we het manifest ‘Scholen: dé oefenplaats voor burgerschap’ op. Een belangrijke afspraak in het manifest – dat wordt onderschreven door de gemeente Rotterdam – is dat leraren door hun schoolbestuur worden gesteund als zij met leerlingen of studenten oefenen. Ook bereiden we aanstaande leraren voor op deze rol in onze opleidingen en kunnen leraren (bij)scholing krijgen als zij zich niet goed genoeg in staat voelen om bijvoorbeeld gevoelige discussies te leiden of leerlingen uit te dagen hun mening te geven.

We staan achter onze docenten
Daarom willen we nog eens extra onderstrepen dat we samen achter onze docenten staan. Dat verdienen onze leerkrachten. Dat verdient ons onderwijs. Dat verdient onze maatschappij.
Wij zijn hierop aanspreekbaar.
Het Rotterdamse

  • Primair onderwijs

  • Voortgezet onderwijs

  • Middelbaar beroepsonderwijs

  • Hoger beroepsonderwijs

  • Wetenschappelijk onderwijs

    Rotterdam 16 november 2020

 

Open dag 7 november toch online

201104 Open dag TMH 7 november 1920 x 1080

Het toffe plan met een combi van experiences online en op onze hogeschool gaat i.v.m. de persconferentie van gisteren toch volledig online worden.😢 Dat vinden we heel jammer, MAAR..... we gaan sowieso ook live op insta door de school wandelen en wat leuke interviews doen om toch het TMH-gevoel te ervaren.🥳 Je kunt je nog steeds hier aanmelden.
(Alle aanmelders krijgen z.s.m. een mail met alle nieuwe informatie!)

 

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.