Passend onderwijs? Passend meesterschap!
Veel leraren zijn gecharmeerd van het idee dat leerlingen dankzij passend onderwijs vaker in het reguliere onderwijs kunnen blijven. Maar leraren voelen zich wel zwaarder belast door passend onderwijs.
Deze belasting komt niet door een toename in het aantal leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. Volgens leraren zelf gaat het al jaren om ongeveer een op de vijf leerlingen in hun klas en dat aantal is niet noemenswaardig veranderd sinds de invoering van passend onderwijs. Maar de aard van de problemen is volgens leraren wel veranderd: gedragsproblemen en problemen met de werkhouding komen vaker voor, net zoals een combinatie van meerdere problemen*.
Met de master Passend Meesterschap bieden wij samen met onze partners de Marnix Academie en Driestar een opleiding aan waarin leraren zich verder ontwikkelen als professional die in staat is om te gaan met de meest uitdagende situaties in de groep of klas. Ze ontdekken hoe ze iedere leerling de kans kunnen geven een eigen waardevolle bijdrage aan de groep te leveren. Dit door verschillen niet uit te vergroten, maar ze te waarderen en te benutten.
Voor 21-22 is er nog plek binnen deze masteropleiding. Zie: www.masterpassendmeesterschap.nl
*bron: Leraren hebben vooral behoefte aan ondersteuning binnen de school | NRO