fbpx

Nieuwsberichten

Laatste info open dag 13 november 2021

 

Morgen is het eindelijk 13 november en gooien wij maar al te graag onze deuren open🌟! Gelukkig mogen we ondanks de persconferentie van vandaag je op onze pabo ontvangen. Nu willen we i.v.m. het aantal aanmeldingen en de nieuwe maatregelen graag iedereens bezoek zo veilig mogelijk maken en hierom over de dag verspreiden. Dus hebben we ervoor gekozen om met tijdsblokken te werken en deze naar alle aanmelders gemaild! 


Houd verder rekening met de volgende coronamaatregelen:

  • Draag een mondkapje binnen, deze mag je afzetten als je in een lokaal/ruimte zit.
  • Neem maximaal 1 iemand mee.
  • Neem geen risico als je klachten hebt.
  • Desinfecteer je handen bij binnenkomst
  • Houd 1,5m afstand

5 tips om online les te volgen

Blogpost 5 tips om online les te volgen website

Jeetje, wat kan het volgen van een lange online lesdag toch lastig en zwaar zijn. Daarom geeft onze student Nika hier 5 tips voor het volgen van online les.

Tip 1 – behoud een ritme

Het is mega belangrijk om altijd een vast ritme te behouden. Zorg dat je al je gebruikelijke handelingen dagelijks rond dezelfde tijd doet. Dus sta op rond dezelfde tijd, ontbijt rond dezelfde tijd als gister, etc. Zo bouw je een ritme op en zo is het gemakkelijker om productief te zijn. 

Zorg dus ook dat je eet met eenzelfde ritme. Dus ontbijt, lunch en diner rond dezelfde tijd als de dagen daarvoor. Want het verteren van eten kost energie. Zorg er dus ook voor dat je ruim voor je online les hebt gegeten, zodat er al flink wat van het eten is verteerd. De energie die vrijkomt kun je dan mooi in je concentratie stoppen. En de energie gaat dan niet verloren aan het verbranden van je ontbijt of lunch. 

Lesinspiratie juf Emma - Katholiek circuit

Lesinspiratie katholiek circuit header juf Emma

Onze studenten zitten vol inspiratie tijdens het geven van lessen op hun stage en dit willen wij maar al te graag delen! Hieronder inspiratie van juf Emma!

Katholiek circuit

Om kinderen wat meer te leren over de katholieke feestdagen, hebben we een leuk circuit gedaan. Het circuit bestond uit: een kwartetspel, memory, ganzenbord en een woordzoeker. 

Wat moet je doen?

Splits de klas in 3 groepen. In elke ronde begint ieder groepje met een spel memory, kwartet of ganzenbord. Na 10 á 15 minuten begint de volgende ronde en wordt er doorgewisseld. Als er kinderen al eerder klaar zijn met het spel, kunnen ze met een woordzoeker aan de slag tot deze ronde is afgelopen. Deze is uiteraard gevuld met katholieke feestdagen. 

Memory
Het spel bestaat uit kaartjes die te allemaal interessante weetjes bevatten over de feestdagen. De bedoeling is dat je twee dezelfde kaartjes pakt. In dat geval mag je nog een keer. Diegene met de meeste setjes aan het eind heeft gewonnen. Op de kaartjes staat naast de naam van de feestdag ook een korte uitleg of kort verhaaltje, zodat ze er gelijk iets over leren!

Lesinspiratie katholiek circuit 3 juf Emma

Kwartet
Iedere feestdag heeft een eigen kleur en bestaat uit 4 kaartjes die allemaal te maken hebben met de feestdag. Alle vier de kaarten hebben andere informatie erop staan, zodat je verschillende dingen leert over de feestdagen. De bedoeling is dat je 4 kaartjes van 1 feestdag verzamelt, dan heb je kwartet. Dit verzamel je door om de beurt een kaartje die jij nodig hebt aan een ander te vragen. Het spel is voorbij als alle kwartetten zijn gemaakt.

Lesinspiratie katholiek circuit 1 juf Emma

Ganzenbord
Het ganzenbord bestaat uit verschillende kleurtjes. Rol met de dobbelsteen en kijk bij welk kleurtje jij uitkomt. Dan lees je wat je moet doen. Wie het eerste bij de finish komt wint! 

  • Oranje: ga terug naar start
  • Roze: nog een keer gooien
  • Blauw: 2 stappen naar voren
  • Groen: trek een kaartje met een vraag en beantwoord deze. De vraag gaat over een feestdag. Ze mogen eventueel het antwoord op internet zoeken, zodat ze ervan leren.

Lesinspiratie katholiek circuit 2 juf Emma

Wat heb je nodig?
  • Memory kaartjes 
  • Kwartet kaartjes
  • Ganzenbord, pionnen, dobbelsteen, een opdrachten- en een antwoordenblad
  • Woordzoeker  

Dit zal natuurlijk een wedstrijd worden tussen de kids, want ze willen allemaal de spelletjes winnen. Maar eigenlijk zijn het allemaal winnaars, want ze zullen zoveel leren over dit onderwerp ongeacht of ze het spel winnen. In dit geval heeft juf Emma katholieke feestdagen gebruikt, maar je kunt natuurlijk elk onderwerp verzinnen zodat je deze spellen voor allerlei verschillende lessen kunt gebruiken.

Veel knutsel- en speelplezier! En mocht je leuke lessen hebben, tag ons (@thomasmorehs) en deel ze met ons via social media!

Passend onderwijs? Passend meesterschap!

210601 Master passend meesterschap nieuwsbericht NRO website

Veel leraren zijn gecharmeerd van het idee dat leerlingen dankzij passend onderwijs vaker in het reguliere onderwijs kunnen blijven. Maar leraren voelen zich wel zwaarder belast door passend onderwijs.

Deze belasting komt niet door een toename in het aantal leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. Volgens leraren zelf gaat het al jaren om ongeveer een op de vijf leerlingen in hun klas en dat aantal is niet noemenswaardig veranderd sinds de invoering van passend onderwijs. Maar de aard van de problemen is volgens leraren wel veranderd: gedragsproblemen en problemen met de werkhouding komen vaker voor, net zoals een combinatie van meerdere problemen*.

Met de master Passend Meesterschap bieden wij samen met onze partners de Marnix Academie en Driestar een opleiding aan waarin leraren zich verder ontwikkelen als professional die in staat is om te gaan met de meest uitdagende situaties in de groep of klas. Ze ontdekken hoe ze iedere leerling de kans kunnen geven een eigen waardevolle bijdrage aan de groep te leveren. Dit door verschillen niet uit te vergroten, maar ze te waarderen en te benutten. 

Voor 21-22 is er nog plek binnen deze masteropleiding. Zie: www.masterpassendmeesterschap.nl

*bron: Leraren hebben vooral behoefte aan ondersteuning binnen de school | NRO

Eerstejaarsstudent Pepijn deelt zijn stage-ervaringen

210420 Interview Pepijn de Nie Joep v Nieuwenhuize website

Hooi, ik ben Pepijn de Nie, ik ben achttien jaar en ik zit in het eerste jaar van de voltijd. Op Thomas More Hogeschool begin je direct in het eerste jaar met stage en mijn ervaringen deel ik maar al te graag!

Wat vind je van stage lopen?
Ik vind mijn stage heel interessant, maar het is iets anders gelopen qua hoeveel ik heb kunnen doen i.v.m. de maatregelen door corona. Maar aan de andere kant voelde ik me wel direct een deel van het team, want de leerkrachten op de basisschool betrokken mij er goed bij! 

Mag je al veel lesjes geven?
Ik zou zeker al veel lessen mogen geven, maar ik moet het wel zelf vragen aan mijn mentor als ik meer lessen zou willen geven. Hij heeft natuurlijk ook gewoon een planning voor de leerlingen die dag voorbereid, dus dat zou dan in overleg met hem gaan. 

Is stage lopen anders dan dat je van tevoren verwacht had?
Eigenlijk is het wel een beetje wat ik verwacht had en je merkt direct dat sommige dingen anders zijn op verschillende scholen. In het eerste jaar van je studie loop namelijk je oriĂ«ntatiestage waardoor je op meerdere scholen gaat ondervinden wat je leuk vindt. Op de ene school mogen ze veel meer samenwerken dan op de andere school. Dat is aan het begin eventjes wennen alleen daar pas je je snel aan aan. 

Wat heb je tot nu toe het meeste geleerd tijdens het stage lopen?
Ik heb vooral geleerd om consequent te handelen. Kinderen kunnen heel makkelijk over je heen lopen, dus moet je duidelijk regels aangeven. Naast dat je consequent en duidelijk moet zijn, wil je toch dat de kinderen je leuk vinden, dus daar moet je een balans in vinden. 

Heb je nog tips voor de aankomende stagiairs? 
Wees jezelf op je stage en durf initiatief te nemen! De mentoren reageren daar juist heel enthousiast op!

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.