Professionaliseren met hart & ziel
Schep ruimte voor pedagogische gesprekken!
dr. Hester IJsseling Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. |
Wie kent ze niet, die momenten waarop je als leraar geraakt werd, even niet wist wat je moest doen, en tóch moest reageren? Ervaringen van weerstand of weerklank, of zo’n ervaring dat het lukt om een leerling te bereiken. Binnen het lectoraat Professionaliseren met hart & ziel noemen we die ervaringen pedagogische sleutelmomenten. Wanneer die momenten nauwkeurig in dialoog worden onderzocht, kijken de gespreksdeelnemers vanuit een pedagogisch perspectief naar hun weerbarstige onderwijspraktijk, en helpen ze elkaar om cruciale aspecten van hun ervaring onder woorden te brengen. Daardoor dragen ze bij aan persoonsvorming/subjectiverend onderwijs; ze creëren ruimte om het onbeheersbare in hun onderwijspraktijk te onderzoeken, en komen er in dialoog achter wat dat voor hen als leraar betekent én wat dat van ze vraagt. Vanuit het lectoraat verzorgen we een professionaliseringstraject Het pedagogisch gesprek voor leerkrachten en lerarenopleiders die de pedagogische gespreksvorm willen toepassen binnen verschillende contexten (collegiaal én klassikaal). Interesse? Mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.