fbpx

Natuur & Ontwikkeling Kind

LECTOR

Lector Dieuwke Hovinga

  dr. Dieuwke Hovinga
Thomas More Hogeschool in samenwerking met Hogeschool Leiden

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

De ontwikkelingskansen die natuur kinderen biedt, zijn de afgelopen jaren in onderzoek beschreven. Ondanks deze positieve bevindingen verdwijnt natuur steeds meer uit kinderlevens. Met onderzoek, onderwijs en professionaliseringsactiviteiten in onderwijs, kinderopvang en zorg wil het lectoraat Natuur & Ontwikkeling Kind laten zien dat de fysieke omgeving een pedagogische ruimte is: een ruimte waarin het voor kinderen al dan niet goed vertoeven is en waar leren en ontwikkelen wordt gestimuleerd of wellicht afgeremd. Vanuit dit perspectief is de inrichting van de fysieke omgeving een pedagogische verantwoordelijkheid en verdient daarom een plek in het pedagogisch handelen van professionals

Als je aan kinderen van 8 jaar vraagt: "Speel je liever buiten op het strand of binnen op de computer?", dan kiest een ruime meerderheid voor het strand. Leg je de kinderen vervolgens foto's voor van speelplekken, variërend van een binnenspeeltuin tot 'wilde' natuur, dan kiest opnieuw een meerderheid voor natuurrijke buitenspeelplekken. De ontwikkelingskansen die natuur daarmee kinderen biedt, zijn de afgelopen jaren in onderzoek beschreven. Ondanks deze positieve bevindingen verdwijnt natuur steeds meer uit kinderlevens.

Verstedelijking
De verstedelijking zorgt ervoor dat natuur voor veel kinderen te ver weg is om er zelf te kunnen en mogen spelen. De grote aandacht voor gezondheid, veiligheid en risico's in de zorg, kinderopvang en het onderwijs heeft de ontwikkelingswaarde van natuur voor kinderen naar de achtergrond verdrongen. En tot slot heeft het programmatische denken en opbrengstgerichte werken het perspectief op de omgeving als leer- en ontwikkelingsomgeving voor kinderen versmald.

Pedagogische ruimte
Met onderzoek, onderwijs en professionaliseringsactiviteiten in onderwijs, kinderopvang en zorg wil het lectoraat Natuur & Ontwikkeling Kind laten zien dat de fysieke omgeving een pedagogische ruimte is; een ruimte waarin het voor kinderen al dan niet goed vertoeven is en waar leren en ontwikkelen wordt gestimuleerd of wellicht afgeremd. Vanuit dit perspectief is de inrichting van de fysieke omgeving een pedagogische verantwoordelijkheid en verdient daarom een plek in het pedagogisch handelen van professionals.

Lees meer over het lectoraat Natuur en Ontwikkeling Kind op de website van Hogeschool Leiden.

Buitenboosters
De coronamaatregelen hebben een grote impact op het alledaagse leven. De scholen zijn dicht en het leven speelt zich veelal binnenshuis af. En buiten zijn is juist zo belangrijk. Het lectoraat Natuur en Ontwikkeling Kind doet onderzoek naar de invloed van natuur op het welzijn van mensen en in het bijzonder op het welzijn van kinderen. De bevindingen uit deze onderzoeken kunnen leerkrachten (in opleiding) helpen om, ondanks de lockdown, natuur te verwerken in de dagelijkse praktijk. 

Op de pagina hieronder vind je gedurende de lockdown elke week een Buitenbooster van een van de onderzoekers, in de vorm van een vlog, blog, filmpje of factsheet. Een handreiking hoe natuur kan helpen in coronatijd. Klik hier om naar de boosters te gaan!

natuur ontwikkeling kind

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.