Kampverslag Pabo 3

Miranda, derdejaars

De afgelopen twee weken stonden traditiegetrouw in het teken van de voorbereiding van een werkweek voor lagere schoolkinderen door derdejaarsstudenten. De ongeveer honderdveertig studenten waren in twee groepen gesplitst, waarvan de ene zich bezighield met het jonge kind en de tweede met het oude kind. De eerste groep logeerde van 26 tot 28 oktober in het zogenaamde Woldhuis te Apeldoorn. De tweede groep, waartoe ik behoorde, verbleef daar van woensdag 2 november tot vrijdag 4 november. In het onderstaande verslag zal ik een indruk geven van mijn ervaringen.

pabo3kamp
Om eerlijk te zijn moest ik een drempel over. Apeldoorn is ver weg. Je bent er niet één, twee, drie. 
Verder zag ik er tegenop uit mijn gewone routine te moeten stappen. De mens is nu eenmaal een gewoontedier. Bovendien had ik begrepen dat je tijdens dit gebeuren vroeg uit de veren moest, ook niet mijn sterkste kant. Gelukkig bleken al deze nadelen best mee te vallen en wogen de voordelen er ruimschoots tegenop. Ik kon meerijden met Kimber en kwam terecht in een mooie bosrijke omgeving. Het Woldhuis was midden in de vrije natuur gebouwd. Het had drie verdiepingen, een aula, twee eetkamers en een grote keuken, waar een kok de scepter zwaaide die zijn vak uitstekend verstond. Het vroege opstaan, omstreeks zeven uur, werd beloond met een frisse ochtendwandeling door de bossen waarbij wij nu en dan nieuwsgierige reeën ontmoetten. Na het ontbijt kregen wij wat vrije tijd voordat wij rond de klok van negen aan de eigenlijke opdracht konden beginnen. Wij kozen voor een brainstormsessie om een geschikt thema te bedenken met bijbehorende activiteiten voor de werkweek van het jonge kind. In eerste instantie kwamen wij er niet uit. Botsende meningen voerden de boventoon en een compromis zat er niet in. Onze SLB’er studieloopbaanbegeleider, Marjo Quartel, stuurde ons naar buiten om in de frisse geuren van boom en blad nieuwe inspiratie op te doen. Dat was een goede zet. Al heel snel kwam bij ons het idee boven om voor het onderwerp professor Plof te kiezen, een fictieve wetenschapper die schoolkinderen te hulp roept bij het repareren van zijn tijdmachine. De geleerde heer geeft de leerlingen opdrachten, zoals het afleggen van een hindernisbaan waarbij ze vloeistof voor de batterij van zijn toestel kunnen verdienen. Met deze kapstok was het relatief eenvoudig om een heel programma voor de werkweek samen te stellen.      

Aan het eind van de periode van drie dagen presenteerden de diverse groepen hun ideeën aan elkaar. Dat gaf de deelnemers extra inspiratie voor dergelijke schoolactiviteiten in de toekomst.

Samenvattend kunnen wij concluderen dat wij veel geleerd hebben van dit kamp, namelijk hoe je een kamp maakt en waar je allemaal rekening mee moet houden. Het belangrijkste is wel het besef waarom we ergens voor gekozen hebben, dat gegroeid is door de verantwoording die we verplicht moesten schrijven. Die verantwoording maakte ons bewust van onze eigen keuzes in de lessen die we geven.

We kunnen terugkijken op een leerzame ervaring waar wij in de toekomst op kunnen terug grijpen.

Tags: ervaringen Miranda derdejaars kamp

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter