Profielschets deeltijdstudent

voor de tweejarige deeltijdopleiding

In de praktijk blijkt dat de tweejarige opleiding een zware belasting is voor studenten. Studenten in de tweejarige deeltijd moeten binnen twee jaar op hetzelfde niveau komen als de voltijdstudenten. Om voortijdige uitval zoveel mogelijk te voorkomen en om studenten goed te kunnen adviseren bij de start van de studie, is een profiel opgesteld van kenmerken, vaardigheden en persoonlijke eigenschappen. Wat moet je als student in huis hebben om de opleiding tot leraar basisonderwijs in twee jaar te kunnen voltooien?

De profielschets is gebaseerd op:

  1. Ervaringen vanuit de begeleiders van de opleiding en de praktijk met betrekking tot persoonskenmerken, vaardigheden en noodzakelijke omstandigheden.
  2. De eisen die per semester gesteld worden op vakinhoudelijk gebied.
  3. De eisen die in elk semesterassessment gevraagd worden.

Persoonskenmerken en vaardigheden:

1.    de Big Five: 

  • Extraversie: gerichtheid op de omgeving  <> introversie
  • Altruïsme: meegaand <> dominant
  • Zorgvuldigheid: ordelijk <> Wanordelijk
  • Emotionele stabiliteit: rust <> onrust
  • Openheid: vernieuwend <> behoudend

2.    Persoonskenmerken nader gespecificeerd

  • Je kunt autonoom werken en denken
  • Je beschikt over creatief denkvermogen dat je inzet om oplossingen te vinden
  • Je hebt een sterke intrinsieke motivatie
  • Je bent sociaal weerbaar (“kan tegen een stootje”)

3.    Vaardigheden (voortvloeiend uit bovenstaande kenmerken)

  • Je kunt op flexibele wijze afstemmen op de verschillende doelgroepen en situaties in de studie en het basisonderwijs. (denk aan collega-studenten, docenten, team, stagebegeleiding, ouders en kinderen)
  • Je bent in staat tot een snelle transfer tussen vakken onderling en tussen theorie en praktijk.
  • Je bent in staat tot zelfstandig leren en het je eigen maken van grote delen kennis.
  • Je hebt een proactieve houding ten opzichte van de studie en de stage.
  • Je beschikt over goed ontwikkelde sociale vaardigheden zoals; het effectief benutten van feedback. (zie ook de Big Five)
  • Je bent door studie-, werk- en levenservaring goed in staat tot het opstellen van werkstukken, betogen en onderzoeksverslagen.

4.    Omstandigheden

  • Je hebt, binnen jouw privé-situatie, de gelegenheid om te studeren. (passend binnen de vrijetijdbesteding, passend binnen de verdeling werkdagen-studiedagen. Ideaal is 3 dagen werken, 1 dag stage en 1 a 1,5 dag zelfstudie)
  • Je hebt, binnen jouw werksituatie, de gelegenheid om enigszins flexibel te opereren t.o.v. de studie en de stage. (v.b. inzet van vrije dagen, studieverlof, begrip/medewerking van de werkgever)

Herken je jezelf in de profielschets? Dan adviseren we je daarnaast om minimaal een dag mee te draaien in het basisonderwijs en in gesprek te gaan met (een) leerkracht(en) om te voorkomen dat jouw beeld van het onderwijs niet of onvoldoende overeenkomt met de dagelijkse praktijk.

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Twitter