Engels praktische didactiek jonge en oude kind (basis)

Van leerkrachten wordt vanaf 2018 in toenemende mate verwacht dat zij in groep 7 en 8, en soms al in groep 5 of 6, de Engelse les in het Engels aan kunnen bieden. Steeds vaker wordt er ook al Engels aangeboden vanaf groep 1 (vroeg vreemde talenonderwijs). Met behulp van het cursusaanbod Engels in het basisonderwijs verbeter je de eigen spreekvaardigheid en didactische vaardigheid met betrekking tot Engels in het basisonderwijs.

DOEL
Door te werken aan eigen vaardigheden, zoals speaking en grammar skills, en door goed op de hoogte te zijn van de didactiek voor Engels in het basisonderwijs, ontwikkel je meer vertrouwen in eigen vaardigheden. Hierdoor zal je met meer durf en plezier voor de klas staan en een (meer) positieve uitstraling naar de leerlingen hebben.

DOELGROEP
Individuele leerkracht (JK of OK) of op maat voor het gehele team, onderbouw/middenbouw of bovenbouw, of combinatie

INHOUD – JONGE KIND
In groep 1/2 en 3/4 wordt Engels vooral visueel aangeboden. De leerkracht spreekt alleen Engels tijdens de Engelse les en de leerlingen antwoorden in het Nederlands of het Engels. De leerkracht geeft Engelstalige instructies (input), ondersteund door gebaren, mimiek en plaatjes/objecten. De volgende onderdelen komen aan bod:

Didactiek (voertaal Nederlands en Engels)

  • Input voor output model, werkvormen en verwerkingsopdrachten
  • Lespakketanalyse van het leerpakket dat op de eigen school gebruikt wordt, en/of het ontwerp van eigen lessen

Classroom language, spreekvaardigheid en uitspraak

  • Spreekvaardigheid; het vertrouwen ontwikkelen om Engels als instructietaal te hanteren
  • Koppeling van Classroom language aan grammatica, spelenderwijs aangeboden d.m.v. taalspelletjes

Grammatica

  • De basisgrammatica die voor vvto nodig is staat centraal

 

INHOUD – OUDE KIND
Vanaf groep 5/ 6 en/of 7/8 wordt Engels aangeboden aan de hand van het vierfasenmodel (Barneveld en van der Sande, 1987) en zoveel mogelijk volgens de Classroom English methode. Engelstalige instructie door de docent wordt ondersteund door gebaren, mimiek en plaatjes/objecten. De leerlingen antwoorden in toenemende mate in het Engels. Onderwerpen:

Didactiek (voertaal Nederlands en Engels)

  • Vierfasenmodel inclusief verschillende werkvormen en verwerkingsopdrachten per fase
  • Lespakketanalyse van het leerpakket dat op de eigen school gebruikt wordt

Classroom language, spreekvaardigheid en uitspraak

  • Classroom language wordt zoveel mogelijk gekoppeld aan grammatica, terwijl de uitspraak wordt geoefend
  • Spreekvaardigheid; het vertrouwen ontwikkelen om Engels als instructietaal te hanteren

Grammatica

  • De basisgrammatica die nodig is voor groep 5-8 staat centraal.

ORGANISATIE
Thomas More Academie

KOSTEN
€575,– per deelnemer

CURSUSDATA
Najaarscursus JK of OK: 26 sept., 10 okt., 24 okt., 7 nov., 21 nov. 2018 van 14:00-17:00 uur
Voorjaarscursus JK of OK: 30 jan., 13 feb., 6 mrt., 20 mrt., 3 april 2019 van 14:00-17:00 uur

STUDIEBELASTING
5 dagdelen van 3 uur. Zelfstudie (bestuderen theorie, praktijkopdrachten): 10 uur

LOCATIE
Thomas More Hogeschool, of in-company bij een teamtraject

Share this product

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter