Omgaan met Gedrag ‘a la carte’

Iedere leerkracht wil graag de beste ondersteuning bieden die de leerling nodig heeft. Er wordt verwacht dat de leerkracht voor elk leerling een eigen aanpak heeft, maar wat als deze aanpak niet werkt. Wat als de leerling of leerlingen ander gedrag vertoont/vertonen dan wenselijk is voor de leerkracht of de groep. Hoe ga je hier mee om?
Wat maakt dat een leerling zich gedraagt en handelt zoals het doet? In de op maat samengestelde training staan we stil bij deze gedragingen, krijgen we meer zicht op gedragssituaties, het effect van het handelen van de leerkracht en gaan we op zoek naar de kwaliteiten van de leerkracht en de groep als versterkende kracht.

DOEL
Kennis, inzicht en begrip van leerkrachten ten aanzien van ‘lastig ervaren gedrag’ van leerlingen vergroten, sterktes aanspreken van de leerkracht en het in de eigen praktijk ondersteunen en motiveren van effectief leerkracht handelen in de gegeven klassensituatie.

DOELGROEP
Leerkrachten en teams die een effectieve aanpak op maat willen ontwikkelen om de klassen (school) situatie duurzaam te verbeteren.

INHOUD
Deze scholing wordt op maat samengesteld. We richten ons binnen dit aanbod op duurzame verandering. We starten met een oriënterend gesprek met het betreffende team/ leerkracht. Met elkaar stellen we een passend pakket (menu) samen a.d.h.v. verschillende bouwstenen (ingrediënten) afgestemd op de leervragen vanuit het team. ‘Kracht a la carte!’

De Thomas More Academie heeft een gedragsteam samengesteld met verschillende specialisten die vanuit verschillende invalshoeken gedrag belichten, onder de loep nemen en het team met gedrag leert omgaan. Ook mogelijk voor de inzet tijdens studiedagen.

Globale opzet
We starten met theoretische kennis t.a.v. het als lastig ervaren gedrag, en een didactische oriëntatie op gedrag.
Keuze uit verschillende bouwstenen (ingrediënten):
• Groep en veiligheid (pedagogische veiligheid) (groepskracht
• Traumasensitief lesgeven (kennis en achtergronden)
• Omgaan met agressieve ouders (communicatie en hiërarchie)
• De-escalatie technieken en omgaan met conflicten
• Pedagogische tact en werken aan veerkracht & mindfulness (kracht van de leerkracht)
• Praktijkcoaching (leerkracht en groep samen, coaching on the job)
• Intervisie aan de hand van casuïstiek leerlinggedrag en leerkracht handelen

ORGANISATIE
Thomas More Academie

STUDIEBELASTING
Op maat

KOSTEN
Op basis van offerte

LOCATIE
Op de eigen school

CURSUSDATA
In overleg

Share this product

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter