Mindfulness aandachttraining (MBSR)

Het aantal prikkels wat dagelijks op ons afkomt is de afgelopen decennia flink toegenomen, (maatschappelijke) veranderingen volgen elkaar tegenwoordig snel op en we willen het allemaal ‘goed doen’ op de maatschappelijke en/of -sociale ladder. Al die prikkels, snelle veranderingen en doelen die we onszelf vaak stellen, zorgen ervoor dat we gevoelsmatig veel ‘moeten en willen’... vooral van onszelf. Daarnaast kan de evolutionaire ontwikkeling van ons brein de verwerking van de prikkelstroom veelal niet bijbenen. Steeds vaker lopen grote en ook kleine mensen vast. Het blijkt tevens dat onze eigen, veelal onbewuste, gedachten een grote rol spelen als het om stressbeleving gaat. En wat blijkt: wij kunnen daar zelf invloed op uitoefenen, maar dan zullen we ons eerst bewust moeten worden hoe het dan -precies werkt bij onszelf. Ons brein blijkt neuroplastisch. Of je nu 8 of 80 bent, wij kunnen invloed uitoefenen op onze mentale veerkracht middels het trainen van ons brein! Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat deze 8-weekse MBSR-training hier een goede basis voor geeft.

DOEL
Meer invloed op je eigen gevoel van welbevinden door het vergroten van je mentale veerkracht. Je krijgt de tools aangereikt om beter om te kunnen gaan met de uitdagingen die onze complexer wordende en steeds sneller veranderende maatschappij met zich meebrengt. Op de dingen die op ons afkomen hebben we immers vaak geen invloed, maar wel op de manier waarop wij er zelf mee omgaan. Deze wetenschappelijk bewezen aanpak helpt je bij het ontwikkelen van een verandering van leef- en werkstijl. Deelnemers ervaren veelal meer rust, meer (werk)plezier, minder werkdruk en zij kunnen zich beter ontspannen.

DOELGROEP
Alle werknemers binnen het onderwijs/(pabo)studenten die bewuster om willen gaan met hun (mentale)gezondheid.

INHOUD
Deze training combineert moderne psychologische inzichten met oude en beproefde vormen van meditatie en yoga. Inzicht krijgen in gedachtenpatronen, het aanleggen van helpende neurale verbindingen en middels oefeningen balans aan kunnen brengen tussen het sympathisch en parasympatisch zenuwstelsel zodat we meer ontspanning kunnen ervaren en fysiek gezonder kunnen blijven, maken deel uit van de training. Er wordt gewerkt met de materialen van de Radboud Universiteit.

ORGANISATIE
Thomas More Hogeschool in samenwerking met het Radboud Universitair Medisch Centrum/Bernadette Lensen.

STUDIEBELASTING
8 wekelijkse bijeenkomsten van 2 uur. Daarnaast vraagt het van de deelnemer ook een actieve oefening van zo’n 45 minuten per dag met behulp van audiobestanden en een werkboek.

DATA

13-09-2017 19:00-21:00
20-09-2017 19:00-21:00
27-09-2017 19:00-21:00
04-10-2017 19:00-21:00
11-10-2017 19:00-21:00
25-10-2017 19:00-21:00
01-11-2017 19:00-21:00
08-11-2017 19:00-21:00

KOSTEN
€ 600,– per deelnemer.

BIJZONDERHEDEN
Maximale groepsgrootte is 12 deelnemers. Deze training wordt (deels) vergoed door vele zorgverzekeraars

Share this product

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter