Traumasensitief lesgeven

Maarten komt vaak in conflict met klasgenoten en kan dan heftig reageren. Als zijn leerkracht de ruzies met hem nabespreekt, ziet Maarten zijn eigen aandeel in het conflict niet. Maarten is tien jaar en wordt sinds groep 2 stelselmatig gepest.
Ellen, een zevenjarig meisje, woont bij haar moeder en stiefvader. Haar ouders zijn gescheiden toen zij bijna twee jaar was. Gedurende deze eerste jaren was Ellen getuige van huiselijk geweld tussen haar ouders. Nu is er veel onenigheid over de bezoekregeling. In de klas komt Ellen nauwelijks tot zelfstandig werken. Ze lijkt te onrustig en chaotisch. Het liefst blijft ze in de buurt van de leerkracht, zelfs in de pauzes.
We staan er niet bij stil, maar de invloed van trauma op de ontwikkeling en het gedrag van een kind is groot. In iedere klas zitten wel een paar kinderen die in hun leven al een opeenstapeling van stressvolle gebeurtenissen hebben meegemaakt. Deze gebeurtenissen zijn heel divers, bijvoorbeeld het meemaken van een vechtscheiding, gepest worden, armoede, (huiselijk) geweld, verwaarlozing, het slachtoffer zijn van geestelijke of lichamelijke mishandeling of vluchten uit oorlogsgebied. Dergelijke gebeurtenissen kunnen kinderen ernstig beschadigen.
Traumasensitief lesgeven gaat over kinderen die in de klas onderpresteren, veel aandacht vragen of zich juist terugtrekken. Het zijn leerlingen waar je moeite mee hebt, die bezorgdheid, machteloosheid of irritatie oproepen.

DOEL
Je bent beter in staat het gedrag van getraumatiseerde kinderen te herkennen en begrijpen, waardoor je er effectiever mee kunt omgaan. Dit maakt dat jij een actieve rol kunt spelen bij het herstel van het getraumatiseerde kind. De kinderen voelen zich veiliger en komen meer toe aan leren, terwijl jij daarnaast zelf minder snel uitgeput raakt.

DOELGROEP
Leerkrachten, intern begeleiders, schoolmaatschappelijk werkers en alle andere mensen werkzaam binnen het primair onderwijs.

INHOUD
Tijdens de training besteden we aandacht aan de volgende onderwerpen:
• verschillende soorten trauma
• trauma: oorzaken en reacties
• begrijpen van de effecten van trauma (o.a. het effect op de ontwikkeling van de hersenen, stressreacties, effecten op het leren)
• de basis van traumasensitief lesgeven (o.a. bewustwording van de onzichtbare koffer die een kind met zich meedraagt, kijken door een traumabril)
• bieden van steun en veiligheid
• helpen met zelfregulatie
• samenwerken met ouders, hulpverleners en andere betrokkenen
• voor jezelf zorgen (bewustwording van effect dat trauma kan hebben, vergroten van je eigen veerkracht)

ORGANISATIE
Thomas More Academie. De training wordt verzorgd door Cindy Boeckling, integratief kindertherapeut en orthopedagoog in samenwerking met Liesbeth van Det, Thomas More Hogeschool en/of Mirl Both, RVKO.

STUDIEBELASTING
4 avondbijeenkomsten van 3 uur.

KOSTEN
€425,-

LOCATIE
Thomas More Hogeschool

CURSUSDATA
Nader te bepalen. Houd de website in de gaten voor bekendmaking van de lesdata.

BIJZONDERHEDEN
De training is ontwikkeld door Leony Coppens, klinisch psycholoog en medeauteur van het boek ‘Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen’.
Met het ontwikkeling van de training wordt beoogd de aandacht voor getraumatiseerde kinderen te vergroten binnen onderwijsland.

Share this product

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter