Toetsen, kan het ook anders? (Growth mindset)

De wijze waarop je als leerkracht feedback geeft aan leerlingen is van grote invloed op de ontwikkeling van hun mindset en hiermee hun benadering van nieuwe uitdagingen en leren.

In deze cursus leer je hoe je een growth mindset bij jezelf en je leerlingen kunt stimuleren. D.m.v. het geven van formatieve feedback krijgen toetsen een andere positionering in het leerproces, namelijk aanleiding tot nieuwe leervragen i.p.v. slechts een beoordeling van wat leerlingen wel of niet kunnen.
In deze cursus word je je bewust van de schoolvisie op toetsen en krijg je inzicht in:
— De invloed van Growth en fixed mindset (Carrol Dweck)
— De rol van de taal: Wat zeg je en HOE zeg je het?; Wat is je boodschap en het effect op leren van de leerling?
— Kenmerkende criteria voor een growth mindset, deze kunnen signaleren en zelfreflectie toepassen.
— Wat kenmerkt goede feedback en belang van formatief toetsen.

DOEL
Na deze scholing:
— Heb je handvatten voor het ontwikkelen van een gezamenlijke visie op toetsen;
— Ben je je nog meer bewust van de invloed en specifiek gedrag om “een growth mindset in leren” te stimuleren en ‘met die bril’ te kijken naar feedback;
— Kun je kennis en mogelijkheden over de werking van het brein benutten om je leerlingen over hun brein te leren en hen te motiveren om eigenaar te zijn van eigen leren.

DOELGROEP
Schoolteams of teamleden van een school die dit onderwerp willen verkennen.

INHOUD
In drie bijeenkomsten van 3 uur en een intervisiemoment wordt presentatie afgewisseld met beelden, voorbeelden en oefeningen in relatie tot de onderwerpen.
In de 1e bijeenkomst visie op toetsen;
— Leraren leren over de werking van het brein en hoe benutten we deze kennis
— Growth en fixed mindset door voorbeelden en oefeningen ervaren
In de 2e bijeenkomst wordt nog verder ingegaan op:
— Een growth mindset in leren communiceren met leerlingen
— Concrete voorbeelden van hulpmiddelen hierbij voor de leerlingen
— Hoe leren we onze leerlingen over hun brein.
— Wat betekent deze kennis voor de manier waarop we (willen) toetsen?
In de 3e bijeenkomst formatief toetsen – formatieve assessment met een growth mindset. Kenmerken van feedback – de leraar als rolmodel The ‘learningpit’
De 4e bijeenkomst is een intervisiebijeenkomst waarin we ervaringen met de formatieve toetsing uitwisselen, de uitgangspunten aanscherpen en reflecteren op onze mindset en mindsets in de school.

ORGANISATIE
Thomas More Hogeschool in co-creatie met Bazalt. Trainers: Brigitte Witmus (TMH), Joyce Poiesz (TMH) en Carola Riemens (Bazalt)

STUDIEBELASTING
Totaal: 22 SBU, inclusief opdrachten voor en na de bijeenkomsten

KOSTEN
€ 425,– per deelnemer.

LOCATIE
Thomas More Hogeschool

CURSUSDATA

12-10-2017 16:15-18:15
30-11-2017 16:15-18:15
08-02-2018 16:15-18:15
17-05-2018 16:15-18:15 intervisie bijeenkomst

BIJZONDERHEDEN
U ontvangt een certificaat voor deze training.

Share this product

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter

Wij onderschrijven de doelen van #POinactie Daarom morgen 8:30-9:30 uur bijeenkomst voor onze studenten en docenten. Aanmelden via portal.

by Thomas More HS