Toetsen, kan het ook anders? (Growth mindset)

De wijze waarop je als leerkracht feedback geeft aan leerlingen is van grote invloed op de ontwikkeling van hun mindset en hiermee hun benadering van nieuwe uitdagingen en leren.

Tijdens deze cursus verken je de schoolvisie op toetsen en wordt je bewust van/ krijg je inzicht in:
• De invloed van Growth en fixed mindset
• De rol van de taal: Wat zeg je en HOE zeg je het?; Wat is je boodschap en het effect op leren van de leerling?
• Kenmerkende criteria voor een growth mindset, deze kunnen signaleren en zelfreflectie toepassen.
• Wat kenmerkt goede feedback
• Welke vormen van toetsen gebruiken we nu en wat is het belang van formatief toetsen
• Lessen geven over het brein

DOEL
Na deze scholing:
• Heb je handvatten voor het ontwikkelen van een gezamenlijke visie op toetsen;
• Ben je je nog meer bewust van de invloed en specifiek gedrag om “een growth mindset in leren” te stimuleren en ‘met die bril’ te kijken naar feedback;
• Kun je kennis en mogelijkheden over de werking van het brein benutten om je leerlingen over hun brein te leren en hen te motiveren om eigenaar te zijn van eigen leren.

DOELGROEP
Schoolteams of teamleden van een school die dit onderwerp willen verkennen.

INHOUD
In de 1e bijeenkomst gaat het vooral over Growth Mindset; Wat verstaan we er onder en vanuit welke mindset kijk jij en kijken je leerlingen naar leren bijvoorbeeld? Leren over de werking van het brein en hoe we deze kennis kunnen benutten
Growth en fixed mindset door voorbeelden en oefeningen ervaren.
In de 2e bijeenkomst staat Effectieve Feedback geven en ontvangen centraal. Hoe kijk jij en hoe kijken je leerlingen aan tegen fouten? Kenmerken van feedback en de rol van taal hierin. De soorten feedback kennen en oefenen in het geven van effectieve feedback en in je eigen praktijksituatie leerling-leerling feedback actief inzetten.
In de 3e bijeenkomst Toetsen versus formatief assessment komt aan de orde.
• de leraar als rolmodel, The ‘learningpit’ (leerkuil)
• toetsen wat doet dat met je brein?
• alternatieven voor toetsen?
De 4e bijeenkomst is een intervisiebijeenkomst waarin we ervaringen met de breinlessen, feedbackoefeningen en formatieve toetsing uitwisselen. Tijd voor reflectie op onze mindset en mindsets in de school.
Het is mogelijk in te stromen vanaf les 2 bij voldoende voorkennis van growth & fixed mindset.

ORGANISATIE
Thomas More Academie in co-creatie met Bazalt. Trainers: Brigitte Witmus (TMH), Joyce Poiesz (TMH) Carola Riemens (Bazalt)

STUDIEBELASTING
Totaal: 22 SBU, inclusief opdrachten voor en na de bijeenkomsten

KOSTEN
€485,- per deelnemer bij deelname aan de volledige cursus
€375,- per deelnemer bij instroom vanaf les 2

LOCATIE
Thomas More Hogeschool

CURSUSDATA
Nader te bepalen. Houd de website in de gaten voor bekendmaking van de lesdata.

BIJZONDERHEDEN
U ontvangt een certificaat voor deze training
Minimaal 13 deelnemers
Voor meer informatie over de mogelijkheid om in te stromen vanaf bijeenkomst 2: Daphne van Buyten; Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Share this product

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter