Spelcarrousel

Het spelen van spelletjes in de klas biedt kinderen (van groep 1-2 tot groep 8) veel mogelijkheden om zich op speelse wijze te kunnen ontwikkelen en om groepsprocessen in beweging te krijgen. Maar het kan ook in veel drukte en ruzies ontaarden. De Spelcarrousel biedt je een organisatievorm om een hele klas gelijktijdig, doelgericht spelletjes te laten spelen ten behoeve van hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Je kunt hiermee een veilige en voorspelbare setting creëren in je groep terwijl je effectief gebruik maakt van de lestijd. Als groepsleerkracht geeft het je de mogelijkheid om gericht te begeleiden, succeservaringen te creëren voor kinderen, te observeren en overzicht te kunnen houden.

DOEL
Na deze workshop kun je direct aan de slag om een Spelcarrousel op te gaan zetten voor je eigen groep.
• Het klassenmanagement komt aan bod.
• Je weet hoe je groepen samen kunt stellen en welke criteria je daarbij kunt hanteren.
• Je maakt kennis met 6 spellen die je in een Spelcarrousel in kunt zetten. En waarom die? Welke vaardigheden en vermogens activeer je daarmee?
• De Spelcarrousel-succesfactoren komen aan bod. Welke effecten kun je verwachten?

DOELGROEP
Leerkrachten

INHOUD
In deze workshop leer je 6 spellen kennen die je in kunt zetten in een Spelcarrousel. Je krijgt inzicht in hoe je naar spellen kunt kijken zodat je weet welke vaardigheden je met die spellen kunt activeren en stimuleren. Hierdoor kun je een Spelcarrousel ook heel goed afstemmen op de individuele ontwikkelingsbehoeften van de kinderen uit je groep.
Als je met de Spelcarrousel werkt, krijgen je leerlingen de kans om op speelse wijze verschillende vaardigheden te ontwikkelen. Zowel individueel en als groep kunnen ze hierdoor beter gaan functioneren. Kinderen denken vaak van elkaar te weten wie waar goed in is, maar tijdens het spelen van spelletjes komt het soms op andere vaardigheden en kwaliteiten aan waardoor alles open komt te liggen. Zoals onder meer doordenken, reactiesnelheid, visuele discriminatie en overzicht houden. Ze worden verrast door eigen krachten en ervaren tegenstand uit onverwachte hoek. Leerlingen beleven plezier en hebben succes met kinderen waar ze uit zichzelf niet zo snel mee spelen of met wie ze juist soms ook ruzie hebben. Hierdoor kunnen verhoudingen en relaties in je groep in beweging komen.
Tijdens de workshop zullen we uitgebreid ingaan op de organisatievorm en op welke manier jij de voorwaarden voor een succesvolle uitvoering kunt creëren. Je krijgt ook alle digitale bestanden die je nodig hebt om een Spelcarrousel voor je eigen groep op te kunnen gaan zetten na afloop via de mail toegestuurd.
Naast de Spelcarrousel zijn er nog twee manieren om gebruik te kunnen maken van de kracht van spelletjes in je onderwijsaanbod waarmee je de effecten binnen je groep nòg verder kunt vergroten. Ook hier zullen we je kennis mee laten maken:
• Het Spelbeheersysteem
• Play it forward

ORGANISATIE
In opdracht van Thomas More Academie, verzorgd door Henriette Mol (InSamenSpel) en Brenda de Vliegher (Nicolaasschool)

STUDIEBELASTING
1 bijeenkomst van 3 uur/3,5 uur

KOSTEN
€175,- per deelnemer

LOCATIE
Thomas More Hogeschool

CURSUSDATA
31 oktober 2018 14:00-18:00 uur

Share this product

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter