Masteropleiding Passend Meesterschap

Ontwikkel je tot een flexibele en onderzoekende professional

Leer omgaan met de vele complexe situaties in je groep

passendmeesterschap

Je werk als leerkracht is altijd in beweging. Zo is door de komst van passend onderwijs de diversiteit aan leerlingen in de groep toegenomen. Dat leidt tot meer complexe onderwijssituaties. Tegelijkertijd wordt van jou verwacht dat je het beste uit alle leerlingen haalt. Maar hoe doe je dat? Hoe laat je ieder kind tot zijn recht komen? En hoe kun je de mogelijkheden van alle kinderen benutten?

De Master Passend Meesterschap rust je toe om oplossingen te vinden voor de meest uitdagende situaties in de klas. Je leert hoe je ieder kind de kans kunt geven zijn eigen waardevolle bijdrage aan de groep te leveren. Dat doe je door verschillen niet uit te vergroten, maar ze te waarderen. Zo kun je een groep creëren waarin niemand buiten de boot valt, een mini-maatschappij waarin gelijkwaardigheid en samenhang vorm krijgen.

“In onze school willen we de beste mensen ín de klas: daar gebeurt het echte werk met de kinderen, daar kan je echt van betekenis zijn, het onderwijs wat we met elkaar ontwikkelen moet uiteindelijk daar gebeuren. Sinds ik directeur ben, zie ik dat leraren een master gaan doen omdat ze uit de klas willen, IB of leidinggeven, en ik begrijp het wel want ik ben zelf ook directeur geworden, maar het zou goed zijn als er een master was waar je werkelijk kunt verdiepen op dat werken in de groep waar met al die verschillende kinderen met al die verschillende achtergronden, en al die verschillende problemen die om een oplossing vragen!”
Directeur basisschool Rotterdam

Coachende leraar
De colleges, thema-netwerken, begeleide intervisie en begeleide leerkringen staan in het teken van de coachende leraar. De nadruk ligt op het verwerven van praktische vaardigheden om kinderen te begeleiden in hun (leer)gedrag. Je leert hoe je samen met de kinderen op zoek gaat naar hoe ze het beste kunnen leren. In het realiseren van goed onderwijs betrek je ook de sterke kanten van jezelf, van collega’s, ouders en externe betrokkenen. Je krijgt goed zicht op je eigen aandeel in de ontwikkeling van kinderen en in de ontwikkeling naar een meer hoopvolle, inclusieve teamcultuur.

Onderzoekende houding
Naast een coachende leraar word je een educatieve onderzoeker in je eigen klas. In de opleiding is een onderzoekende houding daarom belangrijk. Je leert kijken naar jezelf, zodat je weet wat je goed doet en waarom je dat doet. Maar je herkent ook de punten waarin je jezelf kunt verbeteren.

Profiteer van de diversiteit in jouw groep

De Master Passend Meesterschap laat je ontdekken hoe je vanuit een onderzoekende en oplossingsgerichte houding ondersteuningsbehoeften van leerlingen kunt formuleren, gericht op het behalen van doelen. Je durft te experimenteren en kritisch analyseren. Opgedane ervaringen deel je met collega’s, zodat ook de rest van de school ervan kan profiteren en de resultaten worden geborgd.

“Ik ben het zo zat om steeds weer op te moeten schrijven wat de kinderen in mijn klas niet kunnen, maar dat moet nu steeds wel als je hulp wilt krijgen voor een kind. Terwijl we in mijn school eigenlijk willen kijken naar wat kinderen wel kunnen, dat kinderen elkaar in de groep ook verder gaan helpen”
Leerkracht basisschool Rotterdam

Als coachende leraar benut je de sterke kanten van alle leerlingen

De praktijk
In de opleiding is jouw dagelijkse praktijk het uitgangspunt. Complexe situaties uit je groep worden tijdens de bijeenkomsten besproken en uitgewerkt. Je vergroot je pedagogische en didactische handelingsrepertoire om kinderen verder te helpen. Zo kom je met nieuwe inzichten en ideeën terug in je school.

Je krijgt goed zicht op je eigen aandeel in de ontwikkeling van kinderen

“Ik werk nu al een aantal jaren in het onderwijs en ik heb er veel bijgeleerd gewoon door meters te maken en veel praten met collega’s. Maar sommige situaties blijven zo ingewikkeld, kinderen waarmee je niet meer weet wat je nog kunt bieden, groepen die zichzelf naar beneden trekken… Dat de kinderen in je klas voelen dat iedereen erbij hoort en we er samen voor staan, dat is soms echt makkelijker gezegd dan gedaan hoor! Ik zou wel een traject willen waarin ik met die vragen aan de slag kan, waar ik niet kant-en-klare antwoorden krijg maar waar ik zelf echt eens kan onderzoeken hoe ik die ingewikkelde situaties aan kan pakken in mijn eigen klas. Voor mij is wel belangrijk om dan samen te werken met anderen en dat ik inspirerende voorbeelden krijg en ook weer eens nieuwe theorie, geen trucjes maar dingen die echt werken, niet alleen maar voor even...”
Leerkracht tijdens voorlichting over de masteropleiding

De MPM in vergelijking met andere onderwijsmasters
De Master Passend Meesterschap leidt leraren op tot een generalistische master ín de klas, waar bij andere masters veelal sprake is van een specialist. Denk hierbij aan een gedragsspecialist of een specialist jonge/oude kind. Als generalistische master, die zich richt op goed onderwijs in de klas, ben je een educatieve onderzoeker die ervaringen uit de klas deelt met andere professionals. In de MPM leer je verschillen te waarderen én te benutten in het realiseren van passend onderwijs en daarmee ga je verder dan het rekening houden met verschillen tussen leerlingen. Er is nadrukkelijk aandacht voor een externe oriëntatie. Dit zie je terug in de omvang die het heeft in de opleiding. Deze oriëntatie draagt bij aan een rijke, inspirerende omgeving waarin je onderzoek doet en antwoorden vindt.

Lerarenbeurs
De Master Passend Meesterschap is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO). Dat betekent dat je de lerarenbeurs voor deze opleiding kunt inzetten. Het collegegeld bedraagt € 2.006,- per jaar, als je geen eerdere masteropleiding op het gebied van onderwijs of zorg hebt gevolgd. In het collegegeld zijn niet de kosten voor boeken (circa € 350,- per jaar), een tweedaagse (€ 300,-) en een eventuele studiereis inbegrepen.

Planning en locatie
Deeltijdopleiding van twee jaar
Studiebelasting: 30 EC (840 uur) per jaar
Studiedag: dinsdag
Locatie: Marnix Academie, Vogelsanglaan

Aanmelden en meer informatie
Ga naar deze pagina op de website van de Marnix Academie om je aan te melden of vraag de brochure aan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Share this product

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter

RT @RVKO_Rotterdam: Schoolbesturen hebben meer dan het volledige bedrag van het Nationaal Onderwijsakkoord (NOA) besteed aan personeel. Daa…

by Thomas More HS