Kindkracht als leerkracht

In deze cursus (workshops*) ontwikkel je een ‘handelingsrepertoire’, waarmee je vanuit een positief psychologische benadering steeds de kracht van Kinderen centraal stelt. Vanuit de kracht van je leerlingen wordt gekomen tot oplossingen en een effectieve aanpak in allerhande situaties in de dagelijkse onderwijspraktijk. Je leert hoe je het vermogen van kinderen zelf oplossingen te bedenken, kunt inzetten en komt zo op effectieve wijze tegemoet aan (specifieke) onderwijsbehoeften. Het werkt direct en vraagt weinig tot geen extra tijd of inzet. Een krachtig middel om op een positieve manier daadwerkelijk passend onderwijs te kunnen bieden!

DOEL
Je wordt vaardig in het toepassen van oplossingsgerichte werkvormen en -instrumenten in de eigen onderwijspraktijk en krijgt zicht op de theoretische achtergronden van deze manier van werken. Je geeft jouw leerlingen een belangrijke en onmisbare stem in het onderwijs, eigen begeleiding en de sfeer en samenwerking binnen de groep, waardoor de betrokkenheid en het eigenaarschap van kinderen vergoot wordt. Door te denken in oplossingen in plaats van in problemen, ervaar je hoe inspirerend en effectief deze manier van werken is.

DOELGROEP
Leerkrachten, intern begeleiders en zorg-coördinatoren van regulier en speciaal basisonderwijs en teams die zich gezamenlijk willen scholen.

INHOUD
Tijdens de cursus ga je zelf aan de slag. Je leert denken en uitgaan van mogelijkheden en oplossingen (i.p.v. problemen). Je oefent vaardigheden die je direct in de praktijk in kunt zetten zonder hiervoor analyses of plannen te hoeven maken. Uitwisseling van ervaringen uit de eigen praktijk en leren van en met elkaar vormen een belangrijk onderdeel van deze cursus. Daarnaast is er aandacht voor internationale ontwikkelingen op dit gebied, bijvoorbeeld Zweden (deelnemers kunnen in dec. op eigen kosten mee op studiereis naar Zweden).

Tijdens de bijeenkomsten* komen de volgende praktische toepassingen aan bod:
— Oplossingsgerichte gesprekken met -kinderen;
— Problemen vertalen in nog aan te leren vaardigheden (Kids’Skills);
— Verbeteren van het pedagogisch klimaat in een lastige groep;
— Effectieve aanpak pestgedrag (Supportgroep-aanpak);
— Oplossingsgerichte gesprekken met ouders;
— Inzicht krijgen in systemen door middel van opstellingen (systemisch werken)
*De bijeenkomsten zijn in overleg ook als losse workshops bij te wonen, neem contact op voor de mogelijkheden.

ORGANISATIE
Thomas More Hogeschool i.s.m. het lectoraat Passend Onderwijs en Impuls.

STUDIEBELASTING
Zes bijeenkomsten van 3 uur met afsluitend een presentatie. Daarnaast is sprake van voorbereiding en verdieping in de praktijk naar aanleiding van iedere bijeenkomst.

Deze cursus is gevalideerd door het beroepsregister voor leraren met 30RU.

KOSTEN
€ 600,– per deelnemer.

LOCATIE
Thomas More Hogeschool. Eventueel ook op locatie.

CURSUSDATA

26-10-2017 18:30-21:30
30-11-2017 18:30-21:30
25-01-2018 18:30-21:30
15-02-2018 18:30-21:30
22-03-2018 18:30-21:30
19-04-2018 18:30-21:30

BIJZONDERHEDEN
Meer informatie over de inhoud: Marja van Oudheusden, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.;

WAARDERING
Cursisten waardeerden deze cursus gemiddeld met een 8,8.

Share this product

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter

RT @RVKO_Rotterdam: Schoolbesturen hebben meer dan het volledige bedrag van het Nationaal Onderwijsakkoord (NOA) besteed aan personeel. Daa…

by Thomas More HS