Executieve functies en zelfsturing (groep 5 t/m 8)

In het moderne onderwijs wordt steeds meer zelfsturing van kinderen gevraagd. Gedurende de ca. acht jaar op de
basisschool worden wat betreft werkhouding veel vaardigheden impliciet aangeleerd of getraind. Gelukkig zijn veel
kinderen in staat deze executieve functies ('uitvoeringsvaardigheden') over te nemen, maar toch zijn er ook steeds meer
kinderen die vastlopen. Op die manier worden de verschillen in prestaties tussen de leerlingen naarmate de ca. acht jaar op de basisschool verstrijken steeds groter. Het is te makkelijk om dit te wijten aan een matige werkhouding; sommige kinderen hebben expliciete hulp nodig om deze executieve functies zichzelf eigen te maken. Op die manier kunnen ze nog beter laten zien wat voor kennis en vaardigheden zij in huis hebben. Tijdens deze cursus maak je kennis met executieve functies en zelfsturing. Dit is een snijvlak van psychologie (namelijk: werkgeheugen, emotieregulatie, etc.) en pedagogiek (nl: omgaan met verschillen tussen leerlingen).
NB: executieve functies zeggen niets over intelligentie, maar kunnen worden gezien als een 'dirigent van cognitieve
vaardigheden': het is een verzamelnaam voor verschillende denkprocessen en vaardigheden die aan de basis van
efficiënt en effectief gedrag bijsturen. Deze training wil ervoor zorgen dat kinderen het optimale uit zichzelf halen.

DOEL
Leerlingen kunnen nog meer leren, wanneer zij zichzelf beter begrijpen en kunnen aansturen. Tijdens de training doe je kennis op over executieve functies, leer je observeren en kritisch kijken, verzamel je tips om vanuit actuele (neuro) psychologische inzichten in je eigen praktijk leerlingen te begeleiden.

DOELGROEP
Leerkrachten en IB-ers die met leerlingen in groep 5 t/m 8 werken.

INHOUD
De executieve functies zijn onder te verdelen in 'warme' en 'koude' vaardigheden. De warme vaardigheden hebben betrekking op het aansturen van gedrag: Reactie-inhibitie, emotie-regulatie, volgehouden aandacht, taakinitiatie, flexibiliteit, doorzettingsvermogen; de koude vaardigheden gaan vooral over denken: planning, organisatie, time-management, werkgeheugen, metacognitie. Tijdens deze cursus maak je kennis met deze elf executieve functies. Na deze introductie gaan we de executieve functies verder onderzoeken en kijken we hoe je vaststelt waar kinderen hulp bij nodig hebben. Vervolgens bieden we handvatten om de executieve functies te trainen danwel te versterken. Tenslotte staan we stil bij hoe je kinderen leert zelf meer inzicht te krijgen in de zelfsturing en hoe je hier rekening mee houdt in de inrichting van je klaslokaal.
• Bijeenkomst 1: executieve functies en zelfsturing: Wat is het? Hoe zie ik het in de klas?
• Bijeenkomst 2: Assessment: welke vaardigheden moeten ondersteund worden? Hoe train ik ze?
• Bijeenkomst 3: Welke vaardigheden kunnen kinderen zelf trainen? Hoe creëer ik een EF-proof klaslokaal?
• Bijeenkomst 4: Intervisie en goede voorbeelden uit de praktijk (neem materiaal mee!).

ORGANISATIE
Thomas More Academie. Opleidingsdocenten: Brigitte Witmus en Lennard de Roo

STUDIEBELASTING
4 bijeenkomsten van ca. 2,5 uur en zelfstudietijd ter voorbereiding en verdieping op de behandelde stof.

KOSTEN
€475,- per deelnemer.

LOCATIE
Thomas More Hogeschool of op locatie. De mogelijkheid bestaat om een (deel van het) team van leerkrachten te trainen op de eigen school.

CURSUSDATA
14-11-2018 13:30-16:00
09-01-2019 13:30-16:00
13-02-2019 13:30-16:00
27-03-2019 13:30-16:00

Share this product

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter