Eigenaarschap en gespreksvoering met kinderen

Er is veel geschreven over de geheimen van goed onderwijs. Echt luisteren en het in gesprek zijn met kinderen helpt om
meer door de ogen van het kind te kunnen kijken en eigenaarschap bij het kind te kunnen versterken, maar hoe doe je dit?
In deze scholing/training leer je hoe je op een constructieve manier gesprekken met kinderen kan voeren over
bijvoorbeeld hun gedrag, hun leren en hun welbevinden en wat de voorwaarden daarvoor zijn. Door middel van luisteren, het stellen van de juiste vragen, het creëren van een goede setting en het ruimte geven aan eigen inbreng, worden kinderen gestimuleerd zich te uiten en zich meer eigenaar te voelen van hun leerproces.

DOEL
Het welbevinden van kinderen versterken middels het optimaliseren van de gespreksvoering met kinderen, wat een positieve invloed heeft op de motivatie en betrokkenheid en het vergroten van eigenaarschap bij kinderen van hun eigen leren en gedrag.
Hierbij maken we gebruik van theorie, methodiek en gesprekstechniek verbonden aan/met de eigen praktijk.

DOELGROEP
Leerkrachten uit het basisonderwijs. Ook mogelijk aan te vragen als in-company training.

INHOUD
• Een eerste verkenning over het belang van gesprekken met kinderen.
• Inzicht dat er aan bepaalde voorwaarden voldaan moet zijn voordat een kind zich open kan stellen
• Beknopte theorie over het U-model, gesprekstechniek, eigenaarschap en ontwikkelingsfasen bij kinderen in relatie tot het voeren van gesprekken.
• Kennismaking met verschillende gespreksmethodieken en werkvormen
• Stimuleren van de actieve rol van kinderen in het sturen van hun eigen leerproces en dit kunnen plaatsen in de onderwijsvisie van de school.
• Oefenen van gesprekstechnieken waarbij je o.a. leert om leeg te luisteren en ‘oma’ (oordelen, meningen en adviezen) thuis te laten.
• Filmopnamen van de deelnemers spelen een rol in de cursus en worden in een veilige setting bekeken en van feedback voorzien.
• Inzetten van tools bij met name jonge kinderen.

ORGANISATIE
Thomas More Academie, verzorgd door Joyce Poiesz, Gerrie Laban en Carla Lambrichts, waarbij een ieder op basis van
persoonlijke expertise een bijdrage zal leveren.

STUDIEBELASTING
Contacturen: 9
Zelfstudie en het maken van filmpjes: 4 uur
Totaal: 13 SBU

KOSTEN
€425,– per deelnemer.
Bij de keuze voor een in-company workshop: prijs in overleg

LOCATIE
Thomas More Hogeschool. Deze scholing kan, in compacte vorm, in-company verzorgd worden als een workshop van minimaal 3,5 uur

CURSUSDATA
Voorjaar 2019; 3 dinsdagen in maart en/of april 15:30 uur tot 18:30 uur. Houd de website in de gaten voor bekendmaking van de lesdata.

BIJZONDERHEDEN
Meer informatie over de inhoud en verzoeken voor workshops bij Carla Lambrichts: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
In navolging van deze cursus is een verdiepingstraject in ontwikkeling, waarbij het opbouwend werken aan portfolio’s aan bod komt. Houd berichtgeving hierover in de gaten.

Share this product

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter