Coöperatief leren en activerende werkvormen

Kinderen leren door te doen, door te spelen, door actie en interactie. Kinderen leren vooral veel van elkaar! Allemaal bekende kreten, maar hoe breng je dat nu in de praktijk? In deze training wordt ingegaan op specifieke wensen van de deelnemers en is dus toegespitst op jouw eigen situatie. Het geleerde tijdens de bijeenkomsten kun je meteen in de praktijk brengen. Deze training is een mooie basis voor de cursussen Breinvriendelijk leren, Peercoaching en Oplossingsgericht werken.

DOEL
Je leert in je dagelijkse lessen alle kinderen actief bij de lessen te betrekken.
Je leert tegemoet te komen aan de individuele behoefte van een kind.
Je leert wat de voorwaarden zijn om coöperatief leren toe te kunnen passen en wat je bij welke onderwerpen in kan zetten.

DOELGROEP
Leerkrachten uit het basisonderwijs die hun kennis van werkvormen willen opfrissen en die op een andere manier willen omgaan met het overbrengen van stof. Nieuwe leerkrachten die hun didactische vaardigheden willen vergroten en die concreet aan de slag willen met een activerende manier van werken. Van de deelnemers wordt verwacht dat zij zelf de vertaalslag maken naar de kinderen waar zij mee werken, zie de beschrijving hieronder.
• Leerkrachten van kleuters hebben vooral te maken met het helpen ontwikkelen van de executieve functies en het aanleren van sociale vaardigheden, voor kleuters zijn een aantal eenvoudige activerende structuren geschikt.
• Leerkrachten van groep 3 en 4 breiden het repertoire van coöperatieve werkvormen uit, het gaat dan vooral om het aanleren van vaardigheden die nodig zijn voor coöperatief leren.
• Vanaf groep 5 zijn kinderen in staat om coöperatieve structuren zelfstandig te doorlopen en kan er helemaal GIPS gewerkt worden.

INHOUD
In de training komen de volgende onderwerpen aan de orde:
• De theorie van activerende didactiek en werkvormen;
• Meervoudige intelligentie in relatie tot didactiek en werkvormen;
• De leerstijlen van Kolb in relatie tot didactiek en werkvormen;
• De praktijk: het maken van activerende lessen;

ORGANISATIE
Thomas More Academie

STUDIEBELASTING
4 bijeenkomsten van 3 uur, plus zelfstudietijd ter voorbereiding en verdieping op de behandelde stof (totaal 27 SBU).
12 contacturen
3 uur lezen van uitgereikt materiaal
2 uur ontwerpen van een activerende werkvorm en deze uitproberen in de eigen groep
10 uur actief aan de slag in de eigen groep met activerende werkvormen en coöperatief leren

KOSTEN
€485,– per deelnemer

LOCATIE
Thomas More Hogeschool. De mogelijkheid bestaat om een (deel van het) team van leerkrachten te trainen op de eigen school.

CURSUSDATA
De cursus start in het najaar van 2018 en wordt gegeven op dinsdagavonden van 18.00 uur tot 21.00 uur in maart en april. Houd de website in de gaten voor bekendmaking van de lesdata.

BIJZONDERHEDEN
Meer informatie over de inhoud en verzoeken voor workshops bij Mariska Krijgsman: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.;

WAARDERING
Cursisten waardeerden deze cursus gemiddeld met een 8.7.
Reacties van cursisten:
“Hele actieve, goed vol te houden en leerzame cursus!”

Share this product

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter