Anders evalueren & verantwoorden met kinderen (Tri-band)

Op school leren kinderen niet alleen maar kennis en kunde. Ze leren ook zichzelf te zijn, relaties met anderen aan te gaan en de zorg voor anderen in de groep te hebben. Maar hoe maak je die ontwikkeling en die verworvenheden van kinderen zichtbaar? Hoe laat je met feiten zien wat een kind weet, kan, voelt en is? Hoe kun je andere evaluatie-instrumenten dan traditionele toetsen benutten om op basis van levensecht werk te kunnen verantwoorden? Hoe kan je het echte werk zelf én samen met kinderen evalueren?

Tri-band Verantwoorden is het instrument dat is ontwikkeld om verantwoording af te kunnen leggen over de opbrengst van het onderwijs; het weten, doen, samenleven en zijn van kinderen. Het gebruik van een pedagogisch evaluatieprogramma met een combinatie van verschillende assessmentvormen en (traditionele) toetsen, brengen zowel het persoonlijk leerproces als het persoonlijk resultaat in beeld.

DOEL
Het ondersteunen van de onderzoekende leraar. In de masterclass staan het leren kennen en hanteren van assessmentvormen (w.o. het Kindwerkdossier) centraal, naast traditionele vormen van toetsen. Daarbij ga je uit van het eigen curriculum en de bijbehorende domeinen en leerlijnen, Je kunt vanuit je eigen perspectief kiezen voor een aanpak die recht doet aan het eigen specifieke schoolconcept.

DOELGROEP
Ervaren leraren die op een nieuwe manier verantwoording willen afleggen over het onderwijs dat zij verzorgen en die zich willen verdiepen in nieuwe vormen van evalueren van goed onderwijs.

INHOUD
De masterclass is opgebouwd aan de hand van de vier pijlers:
1 Weten
— Waartoe leidt goed onderwijs;
— Tri-band Verantwoorden;
— Anders toetsen;
— Mathetiek en de typologie van de school;
— Onderzoek in eigen werk.
2 Doen
Je ontwerpt een ontwikkeltraject voor je eigen groep. Je kijkt stelselmatig terug op je eigen werk in de klas en de eigen school. Je krijgt hierbij persoonlijke begeleiding. Door een facet van je eigen werk te onderzoeken denk je niet alleen na over wat de ontwikkeling waard is, maar wéét je dat ook.
3 Samen
Samen met mededeelnemers kijk je naar mogelijkheden om met elkaar mee te kijken naar de plannen voor en de praktijk van de vernieuwende activiteiten.
4 Zijn
Hier komt samen wat voor jou vanuit jouw persoonlijke idealen belangrijk is, zodat je kan spreken van persoonlijk professioneel meesterschap.

ORGANISATIE
Thomas More Hogeschool i.s.m. Quartz en de RVKO.

STUDIEBELASTING
Een studiejaar, circa 10 maanden.
Totaal: 280 SBU.

KOSTEN
€ 1.725,– per deelnemer (inclusief studiemap, koffie/thee en kleine maaltijd tijdens de studiedagen, exclusief literatuur).

LOCATIE
Thomas More Hogeschool en op locatie.

CURSUSDATA

10-10-2017 16:00-21:00
07-11-2017 16:00-21:00 
28-11-2017 16:00-21:00 
09-01-2018 16:00-21:00 
06-02-2018 16:00-21:00 
06-03-2018 16:00-21:00 
27-03-2018 16:00-21:00 
17-04-2018 16:00-21:00 
08-05-2018 15:00-18:00
Slotsymposium, datum nader te bepalen 14:00-18:00

Tijdens de cursusdagen wordt een lichte maaltijd geserveerd, behalve op de laatste 2 data.

BIJZONDERHEDEN
Meer informatie over de inhoud: Rianne de Kiewit Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Share this product

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter

RT @RVKO_Rotterdam: Schoolbesturen hebben meer dan het volledige bedrag van het Nationaal Onderwijsakkoord (NOA) besteed aan personeel. Daa…

by Thomas More HS