Pedagogisch evalueren en Tri-band verantwoorden voor leerkrachten

Op school leren kinderen niet alleen maar kennis en kunde. Ze leren ook zichzelf te zijn, relaties met anderen aan te gaan en de zorg voor anderen in de groep te hebben. Maar hoe maak je die ontwikkeling en die verworvenheden van kinderen zichtbaar? Hoe laat je met feiten zien wat een kind weet, kan, voelt en is? Hoe kun je andere evaluatie-instrumenten dan traditionele toetsen benutten om op basis van levensecht werk te kunnen verantwoorden? Hoe kan je het echte werk zelf én samen met kinderen evalueren?

Triband Verantwoorden is een instrument dat is ontwikkeld om verantwoording af te kunnen leggen over de opbrengst van het onderwijs; het weten, doen, samenleven en zijn van kinderen. Het gebruik van een pedagogisch evaluatieprogramma met een combinatie van verschillende assessmentvormen en (traditionele) toetsen, brengen zowel het persoonlijk leerproces als het persoonlijk resultaat in beeld.

DOEL
In gesprek komen met elkaar en idealen omzetten naar de eigen lespraktijk en praktisch uitvoerbare onderwijsvernieuwing rondom het thema ‘evalueren en verantwoorden’.

DOELGROEP
Ervaren leraren die op een nieuwe manier verantwoording willen afleggen over het onderwijs dat zij verzorgen en zich willen verdiepen in nieuwe vormen van evalueren van goed onderwijs.

INHOUD
De inhoud van het programma berust op de vier pijlers voor het onderwijs van de UNESCO.
1 Weten
• Waartoe leidt goed onderwijs
• Tri-band Verantwoorden
• Assessmentvormen en andere manieren van evalueren
• Wat moet en wat mag? Over wet en regelgeving
• U-dialoog met kinderen
• Reflecteren met kinderen
• Verantwoordingskalender
• KindWerkDossier
2 Doen
• Je ontwerpt een ontwikkeltraject voor je eigen groep. Je kijkt stelselmatig, aan de hand van de theorie, terug op je eigen werk en deelt dit met de andere deelnemers
3 Samen
• Samen met de andere deelnemers reflecteer je op je eigen onderwijspraktijk, op wat je de kinderen biedt en hoe je dit verder kunt uitbouwen
4 Zijn
• Uitvinden wat vanuit jouw persoonlijke idealen belangrijk is en hoe dit samen komt in je dagelijkse lespraktijk

ORGANISATIE
Thomas More Academie. Trainingsdocent: Rianne de Kiewit.

STUDIEBELASTING
7 bijeenkomsten van 4 uur en 2 begeleidingsgesprekken van 1 uur, gedurende het schooljaar (circa 8 maanden)
contacttijd: 32 uur
Zelfstudie en uitwerking in de eigen groep: ong. 80 uur.
Totaal: 112SBU

CURSUSDATA
8 woensdagmiddagen van september 2018 tot en met april 2019. Houd de website in de gaten voor bekendmaking van de lesdata.

LOCATIE
Op de scholen van de deelnemers en 2 keer te Thomas More Hogeschool

KOSTEN
€975,- per deelnemer (inclusief literatuur)

BIJZONDERHEDEN
T.b.v. de effectiviteit wordt aanbevolen met 2 of meer collega’s van een school deel te nemen.

Share this product

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter