Spelen met ontwikkelingsbouwstenen

Als jij niet door rijdt met een lekke band, waarom zou je een leerling dan extra leeskilometers laten maken als je niet weet of zijn vehikel in orde is?
Wanneer een leerling niet zo goed mee komt als de rest, of minder goed dan je verwachtte, is het logisch en zinvol extra te laten oefenen. Tenzij er in de basis iets niet in orde is. (Leren) lezen en schrijven kan lastig worden wanneer bijvoorbeeld restreflexen nog actief zijn, ogen niet goed samenwerken, een kind de verticale middellijn nog niet kan kruisen of een kind alertheidsproblemen heeft.
In deze praktische workshop zoomen we in op een aantal ontwikkelingsbouwstenen, die fundamenteel zijn voor het leren in groep 3,4. Je leert hoe je -vaak op een speelse manier- kunt achterhalen hoe stevig die bouwstenen zijn. En hoe je -met bewegen en spelen- sommige bouwstenen ‘af kunt bakken’.

DOEL
Je krijgt zicht op een aantal essentiële ontwikkelingsbouwstenen.
Je krijgt handvatten waarmee je beter na kunt gaan wat er speelt wanneer een kind niet de gewenste ontwikkeling doormaakt. Zie je signalen die aan dyslexie doen denken, krijg je ideeën waar die nog meer op kunnen wijzen, dan op dyslexie.
Zo leer je oogvolgbewegingen en saccades (oogsprongbewegingen) testen; beide een voorwaarde om vloeiend te kunnen lezen.
Daarnaast leer je drie primaire reflexen testen, die geïntegreerd moeten zijn om soepel te kunnen lezen, schrijven, overschrijven en automatiseren (TLR, ATNR, STNR).
Je leert hoe je spelletjes (specifieke kortdurende gezelschapsspellen) in kunt zetten als ontwikkelbron.
Je leert hoe ontwikkel-kracht samenhangt met alertheid. En hoe je met verzwaringsknuffels kinderen hun alertheid kunt laten reguleren. Verzwaringsknuffels zijn ontwikkeld voor de schoolpraktijk door Brenda de Vliegher, leerkracht binnen de RVKO.
Je krijgt een aantal BreinBouwers: bewegingsoefeningen waarmee je fundamenteel kunt bouwen aan de leerconditie van je leerlingen. De Breinbouwers zijn ook ontwikkeld door Brenda de Vliegher en Henriette Mol van In Samenspel.
Bij kinderen waarbij je voor deze cursus associaties kreeg met dyslexie of ADHD, kun je gericht een aantal dingen checken en uitproberen. En zo nodig nòg gerichter doorverwijzen.

DOELGROEP
Leerkrachten en IB-ers die geboeid zijn door de ontwikkeling van kinderen. En die op een leuke manier daarmee bezig willen zijn.
Leerkrachten en IB-ers die beter zicht willen krijgen op wat er zou kunnen spelen wanneer een kind moeite heeft met lezen, schrijven, leren. En die kinderen nòg beter en gerichter in hun ontwikkeling willen kunnen stimuleren.

INHOUD
Introductie op de cursus en ontwikkelingsbouwstenen
Spel als ontwikkelbron
Leer-kracht en alertheid
De samenhang tussen restreflexen en leren.
Testen van de TLR, ATNR en de STNR.

ORGANISATIE
In opdracht van de Thomas More Academie, door InSamenSpel

STUDIEBELASTING
5 bijeenkomsten van 4 uur, 2 uur zelfstudie
Opbrengst: oneindig veel uren implementatie in de praktijk; wat je leert kun je direct in de praktijk gebruiken.

KOSTEN
€475,- per deelnemers

LOCATIE
Nader te bepalen

CURSUSDATA
27-09-2018 16:00-20:00
04-10-2018 16:00-20:00
11-10-2018 16:00-20:00
01-11-2018 16:00-20:00
15-11-2018 16:00-20:00

Share this product

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter