Rekenen en wiskunde voor het jonge kind (4-6 jaar)

Rekenen-wiskunde voor jonge kinderen heeft te maken met tellen, getalbegrip, optellen en aftrekken, meten en meetkunde. Jonge kinderen stromen met zeer uiteenlopende vaardigheden binnen in groep 1. Meestal komen ze dan in combinatiegroepen terecht. Aan de leerkracht de taak om de ontwikkeling van alle kinderen op alle gebieden van rekenen-wiskunde te stimuleren. Er is veel bekend over de ontwikkeling van jonge kinderen bij rekenen-wiskunde en die theorie vormt de basis voor de leerlijnen. Hoe nu gebruik te maken van spontane en vooropgezette leeractiviteiten? Hoe te bepalen wat de zone van de naaste ontwikkeling van ieder kind is op elk domein? Wat zijn kenmerken van geschikte activiteiten om kinderen met elkaar samen te laten spelen en werken?

DOEL
Het ontwerpen van aantrekkelijke, gedifferentieerde leeractiviteiten die de reken-wiskunde-ontwikkeling bevorderen. Geïnspireerd raken door elkaars ontwerpen en achterhalen wat overeenkomstige kenmerken zijn van die activiteiten om deze zelf weer toe te passen in de eigen klas. Het kunnen gebruiken van bekende rekenleerlijnen om de zone van de naaste ontwikkeling van kinderen te ontdekken en benoemen.

DOELGROEP
Leerkrachten van groep 1 en 2 die meer willen weten over de reken-wiskunde-ontwikkeling van jonge kinderen en die deze informatie willen gebruiken voor het zelf ontwerpen van verantwoorde reken-wiskunde-activiteiten voor de grote en kleine groep.

INHOUD
De voorbereidende rekenvaardigheden en de leerlijnen op het gebied van tellen, getalbegrip, optellen en aftrekken en van meten en meetkunde worden weer eens op een rijtje gezet; De koppeling tussen leerlijn en ontwikkelingsmaterialen, (hoeken)spel en activiteiten voor de grote groep en voor kleine groepjes wordt nader onderzocht, om vervolgens eigen ontwerpen te maken en observatiepunten te benoemen; Extra aandacht wordt besteed aan veel voorkomende ‘hobbels’ voor kinderen. Je krijgt enkele ‘good practices’ mee om ze te helpen deze hobbels te nemen. Tijdens de bijeenkomsten komen de volgende onderwerpen aan bod:
— Voorbereidende rekenvaardigheden, leerlijn van het tellen en getalbegrip; Van tellen naar rekenen, automatiseren en memoriseren;
— Leerlijn meten, het verschil tussen meten en meetkunde;
— Didactisch raamwerk voor meetkunde-activiteiten;
— Werken vanuit prentenboeken;
— Vragen stellen op verschillende niveaus.

STUDIEBELASTING
Vier bijeenkomsten van 2 uur, plus voorbereidingstijd en naslagwerk voor en na iedere bijeenkomst.

CURSUSDATA
Op maandagavonden van 19:00-21:00, op 5 en 19 maart, 9 en 23 april 2018

KOSTEN
€ 375,– per deelnemer.

LOCATIE
Thomas More Hogeschool.

BIJZONDERHEDEN
Om uitwisseling mogelijk te maken en voldoende tijd te hebben voor het ontwerpen en nabespreken van activiteiten is het noodzakelijk dat deelnemers zich voorbereiden op de bijeenkomsten door zich in te lezen en casussen en ontwerpen mee te nemen naar de bijeenkomsten.

Share this product

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter