Post-HBO registeropleiding jonge kind specialist

Tijdens de peuter- en kleuterjaren zien we het jonge kind, als hij op de juiste wijze wordt gestimuleerd, met sprongen vooruit gaan in zijn ontwikkeling. Onderzoek van De Haan en Leseman (2011) laat echter de noodzaak zien van leerkrachten die op de hoogte zijn van de specifieke pedagogisch-didactische benadering van het jonge kind, zodat deze ontwikkeling ook daadwerkelijk tot stand komt. Het kind in de peuter- en kleuterfase ontwikkelt zich op een eigen manier. Het spel neemt hierbij een belangrijke plaats in. In het spel komen alle ontwikkelingslijnen samen.

DOEL
Je leert een beargumenteerd onderwijsaanbod voor het jonge kind te ontwikkelen en vorm te geven in de praktijk. Je doet dit vanuit een onderbouwde visie jonge kind. Je kent de leerlijnen en weet hoe de ontwikkeling van het jonge kind te observeren en te registreren is. Op grond van de signalering ben je in staat groepsoverzichten en groepsplannen te maken, uitgaande van de specifiek pedagogisch- didactische aanpak van het jonge kind. Door het opzetten van een lerend netwerk leer je hoe je binnen je team kennisoverdracht kunt realiseren.

DOELGROEP
Ervaren leerkrachten, pedagogisch medewerkers en peuterleidsters met een HBO opleiding die werkzaam zijn in de onderbouw (groep 0 t/m 3) van het basisonderwijs die met hun onderbouwteam aan de slag willen gaan om het onderwijs aan het jonge kind naar een hoger plan te tillen.

INHOUD
Het uitgangspunt van de opleiding is om een breed pallet aan kennis te bieden waarbij deelnemers van en met elkaar leren. De doelstellingen van de post-hbo-opleiding Jonge Kind Specialist zijn gebaseerd op het competentieprofiel jonge kind (Docentennetwerk Specialisten Jonge kind, 2008) en het Utrechts kwaliteitskader voor educatie van het jonge kind (2012). De doelstellingen worden uitgewerkt in de volgende onderwerpen:
— visies op onderwijs aan het jonge kind;
— observatie en signaleringssystemen en -technieken in relatie tot de leerlijnen;
— de specifieke pedagogisch-didactische benadering van het jonge kind;
— leerkrachtvaardigheden die nodig zijn bij de ontwikkeling van het jonge kind;
— passend onderwijs (opbrengstgericht werken, groepsoverzichten en –plannen in relatie tot de pedagogisch- didactische benadering van het jonge kind).
Werken in leerteams maakt deel uit van de opleiding. Daarnaast kiest elk leerteam een van de volgende thema’s:
— sociale media en kleuters;
— creativiteit/muziek;
— bewegingsactiviteiten/sensomotorische ontwikkeling;
— wereldoriëntatie;
— wetenschap en techniek.
De uitkomsten van de onderzoeken worden geïntegreerd in het totaalaanbod op het gebied van taal en rekenen.

ORGANISATIE
Thomas More Hogeschool.

STUDIEBELASTING
Totaal: 10 EC/300 SBU.

Deze studie is gevalideerd door het beroepsregister voor leraren met 280RU.

KOSTEN
€ 2249,– per deelnemer.

LOCATIE
Thomas More Hogeschool en de deelnemende basisscholen.

CURSUSDATA

06-09-2017 13:00-18:00 Intake-assessment
27-09-2017 13:00-20:30
01-11-2017 13:00-20:30
22-11-2017 13:00-20:30  
10-01-2018 13:00-20:30 
21-02-2018 13:00-20:30 
11-04-2018 13:00-20:30
30-05-2018 13:00-20:30 
27-06-2018 13:00-20:30
12-09-2018 13:00-20:30 
September/oktober 2018 Eindassessments

BIJZONDERHEDEN
Je ontvangt na afronding het erkende diploma Post-HBO Nederland.

MEER INFORMATIE
Meer informatie over de inhoud: Marjan Groenewegen, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Deze opleiding is in principe VOL voor het cursusjaar 2017-2018! Er wordt overwogen een tweede groep te starten afhanelijk van het aantal geinteresseerden en de praktische mogelijkheden. U kunt zich nog inschrijven bij interesse. Wij houden u na ontvangst van uw inschrijfformulier op de hoogte van de ontwikkelingen hieromtrent. 

Share this product

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter