Jonge kind vakmanschap voor onderbouwteams

Vanuit betrokkenheid al spelend en ontdekkend leren. Dat is kenmerkend aan hoe jonge kinderen leren! Dit vraagt om een onderbouwteam dat sterk pedagogisch handelt en goed zicht heeft op de leer-/ en ontwikkelingslijnen van jonge kinderen.
Het vraagt van de leerkrachten dat ze goed kunnen observeren, zodat op beredeneerde wijze keuzes gemaakt worden t.a.v. de planning van het onderwijs en de inrichting van een inspirerende speelleeromgeving. Op deze wijze kunnen steeds de nieuwe en juiste uitdagingen worden geboden die aansluiten bij spelend, onderzoekend en ontdekkend leren.

DOEL
Deze training is bedoeld om met het onderbouwteam aan de slag te gaan om spelend en ontdekkend leren met een gezamenlijke stevige basis neer te zetten in de groepen 1 en 2. We laten het team met elkaar leren en ervaring opdoen rondom het spelend leren en hoe je dit in de praktijk van een school zo efficiënt mogelijk kan inzetten.

DOELGROEP
Onderbouwteams die het spelend en ontdekkend leren met een gezamenlijke stevige basis willen neerzetten op school.
Indien er sprake is van een of meerdere peutergroepen op de locatie kunnen ook de pedagogisch medewerkers deelnemen aan de training.
Bij aanwezigheid van een jonge kind specialist binnen het onderbouwteam zoeken wij graag de samenwerking om deze training passend te maken.

INHOUD
In de training vinden wij het belangrijk om onderling veel ervaringen uit te wisselen en overeenkomsten en verschillen tussen teamleden bespreekbaar te maken, zodat je als team samen de stevige basis van spelend leren goed in de praktijk kan brengen. Leerkrachten leren de actuele ontwikkelingen binnen het onderwijs aan het jonge kind in de praktijk vorm te geven en toe te passen. Spelend leren staat daarbij centraal. Maar hoe doe je dat dan en hoe weet je of het effect heeft? Dat is waar wij op inspirerende en actieve wijze mee aan de slag gaan, zodat je dit de volgende dag direct kunt toepassen.
Onderwerpen die tijdens de opleiding aan de orde komen zijn onder andere:
• Effectief inrichten en gebruik maken van een dagindeling waarin spelend leren centraal staat;
• Efficiënt werken in hoeken;
• Themagericht onderwijs voor het jonge kind;
• Spelontwikkeling van het jonge kind;
• (Mee)spelen: wat is jouw rol?
• Ontwikkelingslijnen kleuters;
• Observeren en duiden van observaties;
• Differentiatie in de groep;
• Stellen van concrete en haalbare doelen voor kinderen in jouw groep;
• Inspirerende voorbeelden hoe je met kinderen in je groep aan de slag kunt.

ORGANISATIE
Thomas More Academie i.s.m. de RVKO. Nascholingsdocenten: Tineke Visser, Sandra van Huet en Diana Stip.

STUDIEBELASTING
De training bestaat in de basis uit 4 bijeenkomsten van 3 uur.
De bijeenkomsten worden aangevuld met werkopdrachten, uit te voeren in de eigen werkpraktijk (a 4 uur).
Indien gewenst kan de training worden uitgebreid met een extra bijeenkomst.

KOSTEN
Op basis van offerte

LOCATIE/ DATA
In overleg

Share this product

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter