Jonge kind vakmanschap

Jonge kinderen leren vanuit betrokkenheid al spelend en ontdekkend. Het onderwijs aan het Jonge Kind vraagt om stevige leerkrachten. Leerkrachten die naast sterk pedagogisch interpersoonlijk handelen, ook goed zicht hebben op de leer-/ en ontwikkelingslijnen van leerlingen, die op beredeneerde wijze keuzes maken t.a.v. de planning van het onderwijs en de inrichting van de leeromgeving en die het spelen & leren van de leerlingen goed kunnen observeren. Zodoende heeft de leerkracht de ontwikkeling van de leerlingen goed in beeld en kunnen steeds nieuwe en de juiste uitdagingen in dit leren worden aangeboden.

DOEL
Via deze opleiding zullen jouw kennis en vaardigheden rondom het werken met het jonge kind worden geactualiseerd en uitgebreid. Spelend leren staat daarbij -centraal. We laten je kennismaken en ervaring opdoen met het spelend leren en hoe je dit in jouw werkpraktijk zo efficiënt mogelijk kan inzetten.

DOELGROEP
Aankomende leerkrachten in de groepen 1 en 2.
Leerkrachten in groep 1 en 2 die hun kennis en vaardigheden rondom het werken met jonge kinderen willen actualiseren en uitbreiden.

INHOUD
Leerkrachten leren de actuele ontwikkelingen binnen het onderwijs aan het jonge kind in de praktijk vorm te geven en toe te passen. Spelend leren staat daarbij centraal. Maar hoe doe je dat dan en hoe weet je of het effect heeft? Dat is wat centraal staat tijdens deze opleiding. Met elkaar gaan we op inspirerende en actieve wijze aan de slag met onderwerpen en vaardigheden die je de volgende dag direct kunt toepassen.
Onderwerpen die tijdens de opleiding aan de orde komen zijn onder andere:
— Effectief inrichten en gebruik maken van een dagindeling waarin spelend leren centraal staat;
— Efficiënt werken in hoeken;
— Themagericht onderwijs voor het jonge kind;
— (Mee)spelen: wat is jouw rol?
— Ontwikkelingslijnen kleuters;
— Observeren en duiden van observaties;
— Differentiatie in de groep;
— Stellen van concrete en haalbare doelen voor kinderen in jouw groep;
— Ouderbetrokkenheid;
— ‘De stem van de leerling’;
— inspirerende voorbeelden hoe je met -kinderen in je groep aan de slag kunt.

We starten de opleiding met een intake-gesprek, zodat de individuele leervragen van de deelnemers goed in kaart kunnen worden gebracht en hierop kan worden ingespeeld tijdens de bijeenkomsten.

ORGANISATIE
Thomas More Hogeschool i.s.m. de RVKO, nascholingsdocenten: Tineke Visser en Sandra van Huet + enkele gastsprekers.

STUDIEBELASTING
Totaal: 56 SBU.
De opleiding bestaat uit 8 bijeenkomsten van 3 uur.
Voorbereiden van bijeenkomsten en lezen van literatuur +/-16 uur.
+/-3 Leerteambijeenkomsten op de eigen werkplek van 2 uur per keer.
De bijeenkomsten worden aangevuld met werkopdrachten, uit te voeren in de eigen werkpraktijk (a 10 uur).

KOSTEN
€ 1095,– per deelnemer.

LOCATIE/ DATA

07-09-2017 16:00-19:00
10-10-2017 16:00-19:00
15-11-2017 13:30-16:30
14-12-2017 16:00-19:00
16-01-2018 16:00-19:00
07-03-2018 13:30-16:30
12-04-2018 16:00-19:00
22-05-2018 16:00-19:00

BIJZONDERHEDEN
Na het volgen van de opleiding ontvangt de deelnemer een certificaat.

Share this product

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter

RT @RVKO_Rotterdam: Schoolbesturen hebben meer dan het volledige bedrag van het Nationaal Onderwijsakkoord (NOA) besteed aan personeel. Daa…

by Thomas More HS