Onderzoekend en ontwerpend leren bij het oudere kind (W&T)

Van zelf ervaren tot zelf creëren. Door het uitvoeren van een eigen onderzoek ervaar je wat het effect van onderzoekend en ontwerpend leren is. Vanuit een kader van onderzoeks- en ontwerp-vaardigheden voor de leerling en leerkracht, word je getraind in het onderzoekend of ontwerpend maken van een methodeles. Uiteindelijk werk je toe naar een zelfontworpen themales waarin de leerlingen kennis en vaardigheden opdoen vanuit onderzoek en ontwerp.

DOEL
Je ontdekt de meerwaarde van onderzoekend leren en je leert dat het niet moeilijk is om de didactiek in je lessen te verwerken. Je leert aan welke vaardigheden leerlingen werken tijdens onderzoekend en ontwerpend leren(OOL) en je kunt hen daardoor gericht begeleiden in hun ontwikkeling.

DOELGROEP
Leerkrachten midden- en bovenbouw*

INHOUD
OOL is een manier van lesgeven waarbij het initiatief bij de leerlingen ligt. Dat klinkt eenvoudig, maar voor een echte leerkracht is het durven loslaten een uitdaging. Deze training start daarom met het opdoen van ervaringen. Als cursist ervaar je wat het is om d.m.v. onderzoek je eigen kennis en vaardigheden te vergroten. Vanuit deze ervaring en gedrevenheid word je getraind in het onderzoekend of ontwerpend maken van een methodeles. Je krijgt de opdracht om lessen vanuit verschillende methodes mee te nemen en deze om te vormen tot een les vanuit de OOL-principes. De door jou ontworpen lessen voer je in je eigen klas uit, in de weken na de training. De resultaten leg je vast in de vorm van een presentatie. We delen voortdurend de ervaringen en werken toe naar het ontwikkelen van een project waarbij meerdere vakgebieden geïntegreerd zijn. 21e eeuwse vaardigheden worden hierin gecombineerd met onderzoeks- en ontwerpvaardigheden. Richting het einde van de cursus verzamel je inhouden, werkvormen vaardigheden die in het thema aan de orde kunnen komen. Natuurlijk voer je het door jou ontwikkelde thema in je eigen klas uit. Tevens draagt het ontwikkelen van een project eraan bij dat de didactiek gemakkelijker toepasbaar wordt bij andere projecten. De lessen en thema’s die door de cursisten zijn gemaakt en uitgevoerd zijn onderdeel van de laatste bijeenkomst. Elke deelnemer presenteert zijn of haar resultaten. De ontwikkelde en beschreven activiteiten worden gebundeld en zijn voor alle deelnemers vrij beschikbaar. Gedurende dit traject vindt er intensieve begeleiding plaats vanuit de opleiding Onderwijswetenschappen. Samen met een assistent professor verzamel je data waarmee je onderzoekt wat voor effect onderzoekend en ontwerpend leren heeft op de ontwikkeling van het kind. Je doet een nul- en eindmeting bij jouw leerlingen. Een unieke kans om mee te werken aan (je eigen) wetenschappelijke onderzoek!

ORGANISATIE
Thomas More Hogeschool i.s.m. het Wetenschapsknooppunt Erasmus Universiteit Rotterdam en Faculteit der Sociale Wetenschappen Erasmus Universiteit Rotterdam

STUDIEBELASTING
6 bijeenkomsten van 3 uur, thuisstudie/-lesvoorbereiding 4 uur, uitvoering en direct toepassen in de eigen klas minimaal 3 uur.

KOSTEN
€ 750,– per deelnemer

LOCATIE
Thomas More Hogeschool

CURSUSDATA

25-09-2017 
23-10-2017 
09-11-2017 
10-01-2018 
12-02-2018 
07-06-2018 

De cursus wordt in de avond aangeboden. De exacte tijd wordt nader bekend gemaakt. 

BIJZONDERHEDEN
Meer informatie krijgt u bij Jim Franssen: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Erwin Groenenberg: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Share this product

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter

Wij onderschrijven de doelen van #POinactie Daarom morgen 8:30-9:30 uur bijeenkomst voor onze studenten en docenten. Aanmelden via portal.

by Thomas More HS