Uitgangspunten


Onderwijs start met luisteren naar kinderen
Elk kind is uniek en ontwikkelt zich op een eigen manier. Op een  positieve manier sluit de leraar aan bij de leer- en communicatiestijl van elk kind. Een leraar heeft oog voor de eigenheid van ieder kind, en ziet hierin aanknopingspunten voor ontwikkeling.

Kennis, waardevol als je het kunt toepassen
De praktijk en de samenleving vragen om professionals met een sterke kennisbasis. Kennis is waardevol als deze toegepast wordt in de beroepspraktijk. Gedegen vakinhoudelijke kennis op pedagogisch, ontwikkelingspsychologisch, communicatief en didactisch gebied, ondersteunen het handelen van de leraar in zijn onderwijspraktijk.

De kracht van voorbeelden
Krachtige voorbeelden demonstreren hoe vorm en inhoud gegeven kan worden aan onderwijsleersituaties. Docenten maken zoveel mogelijk expliciet waarom zij bepaalde keuzes maken. De leersituaties op de pabo en in de praktijk inspireren studenten om zelf aan de slag te gaan en hun eigen keuzes te maken.

Onderzoek, onderwijsontwikkeling en professionaliteit
Leraren hebben een nieuwsgierige en onderzoekende houding. Zij beschikken over een repertoire aan onderzoeksvaardigheden. Hiermee verbeteren zij hun eigen handelen en kunnen zij een bijdrage leveren aan de onderwijsontwikkeling. In de opleiding nemen een onderzoekende houding en onderzoeksvaardigheden een centrale plek in. 

Studenten verschillen van elkaar
Studenten verschillen van elkaar als het gaat om leerstijl, vooropleiding, cultuur, talenten en ambities. Keuzes in uiteenlopende leersituaties maken het ontwikkelen van eigen interesses, kwaliteiten en talenten mogelijk. Individuele keuzes zijn er ook bij het wegwerken van mogelijke deficiënties en bij het verdiepen van kennis en vaardigheden.

Krachtige beroepsopleiding: inhoud én relatie
Een krachtige beroepsopleiding kenmerkt zich door de aandacht aan het ontwikkelen van beroepsvaardigheden, een sterke kennisbasis en een beroepsattitude. Leren vindt plaats op de pabo máár ook in de praktijk (de basisschool). De samenwerking en relaties tussen studenten, docenten en begeleiders maken een inspirerende leeromgeving.

Persoonlijk meesterschap
De leraar is zijn eigen instrument. Wie zichzelf kent, zich bewust is van zijn eigen drijfveren, overtuigingen, kwaliteiten en valkuilen, kritisch kan (blijven) kijken naar eigen gedrag en dit gedrag kan bijstellen, kan op authentieke wijze iets leren.

Een leven lang leren
Leraren zijn actief in een dynamische praktijk. Om hieraan deel te nemen, ontwikkelen zij zich voortdurend. Een leraar neemt verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces. Bij het afsluiten van  de opleiding is de student startbekwaam en zich ervan bewust dat het eigen leer- en ontwikkelproces oneindig is. Hij is in staat hier vorm en inhoud aan te geven.

Voorbereiden op de toekomst
Ontwikkelingen gaan snel. Studenten kunnen niet voorspellen hoe het onderwijs eruit ziet als zij de opleiding verlaten. Leraren van de toekomst zijn de vernieuwers en makers van het onderwijs. Een eigen visie en stevige persoonlijkheid zijn de basis waarmee zij in een onvoorspelbare toekomst een stabiele factor zijn.

Onderwijs is mensenwerk
Hét basisonderwijs bestaat niet. Basisscholen onderscheiden zich door een specifiek onderwijsconcept en/of een eigen identiteit. Leraren samen geven hieraan vorm. Zij werken samen en zijn sterk als team door gebruik te maken van elkaars kwaliteiten en talenten. Gedurende de opleiding worden persoonlijke ambities en talenten ontdekt en ontwikkeld.

Zijn wie je bent: een eigen identiteit
Wie zichzelf is, in zichzelf gelooft, weet wat hij waardevol in het leven vindt en wat hem daarbij inspireert: ‘waar hij voor gaat’. Hij ontwikkelt zijn identiteit en verbindt zich met zijn omgeving. Studenten vinden in de opleiding ruimte en tijd om gezamenlijk hun (spirituele) overtuigingen en passies te onderzoeken.

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter

RT @RVKO_Rotterdam: Schoolbesturen hebben meer dan het volledige bedrag van het Nationaal Onderwijsakkoord (NOA) besteed aan personeel. Daa…

by Thomas More HS