Daltonstudentencongres 18 mei 2017 Iselinge Hogeschool Doetinchem

Op 18 mei waren de studenten van Thomas More Hogeschool zoals iedere keer weer goed vertegenwoordigd op het landelijke daltonstudentencongres. Er waren belangstellende studenten van verschillende leerjaren. Tot mijn grote vreugde ook een paar niet- daltonstudenten!

We werden hartelijk ontvangen in de hal van de Iselinge pabo. Vervolgens was er een lezing van het lectoraat van Saxion over burgerschapsvorming.

Daarna waren er workshops die verzorgd werden door studenten. Namens Thomas More Hogeschool verzorgden Lisa Stouten en Stephanie Bieshaar van de minor Onderwijs Innovatie een workshop .
De workshop van Lisa Stouten had als onderwerp “assignments”. Ze begon haar workshop met een korte inventarisatie van de verwachtingen over deze workshop. Vervolgens liet ze de resultaten zien van haar onderzoek. De beleving van de leerlingen, het onderzoek naar stelonderwijs haar aanbevelingen en de ervaringen en mogelijkheden van het werken vanuit het oorspronkelijke idee van Helen Parkhurst kwamen aan bod. Hoogtepunt van de presentatie was een filmpje waarin de leerlingen vertelden over het stelonderwijs in de vorm van een assignment, waarop te zien was hoe ontzettend enthousiast ze waren over het onderwijs dat Lisa ze had geboden!
De presentatie van Lisa was erg volledig. Zo besteedde zij bijvoorbeeld ook aandacht aan het verandertraject op school.
Vervolgens vroeg ze aan de deelnemers “Hoe zou je een assignment op zetten waarbij je ervoor zorgt dat je wel aan de SLO-Tule-doelen voldoet?” Ze liet een placemat zien waarop de deelnemers zelf een assignment konden opzetten. Ze vertelde daarbij welke materialen ze gebruikt had en wat de leerlingen zelf allemaal hadden ondernomen. Van onderzoeksvragen, experimenten tot reclame maken , financiële zaken en een beurs organiseren toe.
De deelnemende studenten gingen zelf aan de slag met het opzetten van een assignment. Lisa liep rond en hielp de deelnemers op weg of beantwoordde vragen.
Aan het eind van de workshop liet Lisa studenten vertellen wat ze hadden bedacht. Ik was verrast te horen hoeveel inspirerende ideeën er naar voren kwamen! Er waren nog enkele vragen die Lisa goed wist te beantwoorden. Kortom: een zeer volledige en doeltreffende workshop!

Stephanie Bieshaar verzorgde een workshop over de doelenmuur. Zij stelde zichzelf kort voor en stelde daarna een aantal vragen aan de deelnemers die als antwoord een rood (ja) of een groen (nee) kaartje moesten opsteken. Voorbeelden van die vragen waren: wie weet wat een doelenmuur is, of wie werkt er op een daltonschool of wie weet wat een growth mindset is?
Ze vertelde met een aanstekelijk enthousiasme over doelenmuur. Ze wees daarbij op de achterliggende theorie van zowel Helen Parkhurst als van Caroll Dweck.
Ze gaf sprekende voorbeelden en wees daarbij op de foto’s op het digibord of op growie en fixie die zij op het whiteboard had gehangen.
Ze wees op het belang van leren voor het échte leven en op het belang van de rol van de leerkracht: de coachende rol. Ze vertelde op uiterst overtuigende wijze over het proces in haar eigen groep, zoals de manier waarop ze een doel had gesteld en dat een paar leerlingen het doel niet gehaald hadden. Wiens ‘schuld is dat’? Die van de leerling? Die van de leerkracht? Niemands schuld! Het is een teken dat er volgende keer meer aandacht nodig is voor die leerlingen: die kunnen het immers NOG niet.
We gingen kijken naar een toetsoverzicht waarop duidelijk te zien was dat de resultaten van de groep die met de doelenmuur gewerkt had, beter waren dan de groep die dat niet gedaan had.
Ze gaf aan dat dat niet hoeft te betekenen dat dit aan haar lessen of doelenmuur te wijten viel, maar het had in ieder geval geen negatief effect.
Ze vertelde het belangrijker te vinden om te weten wat de kinderen ervan vonden. Ze vroeg ze of ze trots waren op zichzelf of dat ze wel beter hadden gekund. Ze heeft overal aan gedacht: de leerlingen mochten hun naam schrijven op het opgehangen doel als ze dit doel behaald hadden: op deze manier is niet in 1 keer te zien wie de meeste doelen heeft behaald, je kunt dan alleen maar zien bij welk doel er de meeste namen staan. Hiermee voorkom je een strijd/plagen.
Stephanie ging ook nog even in op intrinsieke en extrinsieke motivatie. Ze is er van overtuigd dat intrinsieke motivatie ontzettend belangrijk is en daar ga je ook voor in eerste instantie maar ga je wel naar je werk wanneer je er niet voor betaald krijgt, rijd een auto zonder benzine? Er moet ook wel iets te halen zijn. Door de aandacht op het proces te richten kunnen alle leerlingen hun successen vieren.
Ze besloot haar verhaal met een aantal uitspraken van leerlingen. Ze gaf aan wat ze in de toekomst zou willen doen en besloot met het beantwoorden van vragen van deelnemers. Ze wist duidelijk de relatie aan te geven tussen de dalton kerndoelen en de inhoud van haar betoog. Kortom: een overtuigende en stevige workshop!

Tot slot kregen de deelnemers een certificaat en konden we met elkaar concluderen dat het een inspirerende dag was geweest!

Brigitte, Stephanie en Lisa

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter

Wij onderschrijven de doelen van #POinactie Daarom morgen 8:30-9:30 uur bijeenkomst voor onze studenten en docenten. Aanmelden via portal.

by Thomas More HS