Levensverhalen van leraren (proefschrift)

Op vrijdag 20 januari promoveerde onze docent levensbeschouwelijke vorming Jos van den Brand met zijn proefschrift Levensverhalen van leraren - Levensverhaal en pedagogische handelingsoriëntatie in de laatmoderne tijd: Een kwalitatieve survey onder leraren in het Nederlandse katholieke basisonderwijs.

Levensverhalen van leraren

Op vrijdag 20 januari promoveerde onze docent levensbeschouwelijke vorming Jos van den Brand met zijn proefschrift Levensverhalen van leraren - Levensverhaal en pedagogische handelingsoriëntatie in de laatmoderne tijd: Een kwalitatieve survey onder leraren in het Nederlandse katholieke basisonderwijs.

Er wordt veel over de structuur van het onderwijs gesproken, over zorgsystemen en leerprocessen. De persoon van de leraar lijkt soms een vergeten factor te zijn, terwijl iedereen weet dat de man of vrouw voor de klas zo bepalend is voor wat in de klas gebeurt. In zijn proefschrift vraagt Jos van den Brand zich af wat leraren in het Nederlandse katholieke basisonderwijs motiveert voor het onderwijs. Hij reconstrueerde samen met leraren hun levensverhaal en ging na welke levensdoelen zij nastreven. Ook onderzocht hij wat deze levensdoelen betekenen voor het werken met leerlingen. Van den Brand toont aan dat de religieuze achtergrond van leraren bij dit alles een belangrijke rol speelt.

Jos van den Brand (Roermond, 1961) is als docent levensbeschouwelijke vorming en onderzoek verbonden aan de Thomas More Hogeschool in Rotterdam.

> Meer informatie op de website van de Radboud Universiteit Nijmegen

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter